دنیای‌اقتصاد- اهواز- کیوانه گرجی: مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران وضعیت نیروگاه‌های برق در خوزستان را فوق‌العاده عالی دانست. مهندس همایون حائری خیاوی در سفر دو روزه خود به خوزستان در نشست با مدیران برق افزود: وضعیت نیروگاه‌های برق در خوزستان فوق‌العاده عالی است و نیروگاه رامین اهواز نیز که در گذشته مشکل‌ساز بود در حال حاضر با توجه به اقدامات اساسی که در مورد آن انجام شده است جزو نیروگاه‌های مهم کشور محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در بخش تولید نیز شرایط خوبی حاکم است، به طوری‌که با ورود سه واحد نیروگاه خرمشهر به مدار، برق منطقه به پایداری کامل رسیده است.حائری خیاوی همچنین با اشاره به اقدامات اساسی در حوزه طرح‌های انتقال نیز اظهار امیدواری کرد که فاز اول پست ۲۳۰/۴۰۰ کیلوولت شهید دقایقی در منطقه مارون با ظرفیت ۳۱۵ مگاوات تا قبل از تابستان ۸۹ وارد شبکه شود.

مدیر عامل شرکت مدیریت بر ق ایران همچنین در ادامه به پدیده گرد و غبار در خوزستان و تاثیرات آن برشبکه برق پرداخت و تصریح کرد: به منظور حل این معضل ضروری است تا در این زمینه تجزیه و تحلیل اساسی صورت گیرد.

وی اذعان کرد: خوزستان شرایط خاصی دارد از این رو ضروری است به‌رغم مشکلات نقدینگی برق کشور، نقدینگی خاصی را برای استان در نظر بگیریم.مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان نیز در این جلسه ضمن تشریح وضعیت شبکه برق خوزستان در تابستان ۸۸ و پیش‌بینی تابستان ۸۹ اظهار کرد: شرکت برق منطقه ای خوزستان در حال حاضر با دارا بودن ۱۶۵ پست برق انتقال و فوق توزیع به ظرفیت منصوبه ۲۰ هزار و۵۲۹ مگاوات و خطوط انتقال و فوق توزیع به طول ۷ هزار و۶۵۴ کیلومتر مدار، وظیفه انتقال انرژی الکتریکی در سطح دو استان خوزستان و کهکیلویه و بویر احمد را در وسعتی حدود ۷۸ هزار کیلومتر مربع بر عهده دارد.

مهندس مسعود معین پور خاطر نشان کرد: خوزستان دومین مصرف کننده انرژی الکتریکی است و پیک بار آن در تابستان سال جاری به میزان ۵ هزار و۸۰۹ مگاوات بوده و با پیش‌بینی رشدی معادل ۱/۷ درصد، میزان پیک بار شبکه خوزستان در تابستان ۸۹ معادل ۶ هزار و۳۵۰ مگاوات برآورد می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: نصب ترانسفورماتور ۲۳۰ /۴۰۰ کیلو ولت شهید دقایقی در منطقه مارون، پست ۱۳۲ /۴۰۰ کیلوولت اهواز ۴ (ترانس دوم و سوم)، پست ۱۳۲ /۴۰۰ کیلوولت دزفول (ترانس دوم)، ترانسفورماتور ۱۳۲/۴۰۰ کیلوولت در شمال غرب، ترانسفورماتور ۱۳۲/۴۰۰ کیلوولت در پست ماهشهر، پست ۱۳۲ /۴۰۰ کیلوولت یاسوج و پست ۱۳۲/۲۳۰ خلیج‌فارس طرح‌های اولویت‌دار قابل اجرای انتقال تا قبل از تابستان ۸۹ هستند.

معین‌پور همچنین با اشاره به مشکلات اصلی شبکه انتقال گفت: آلودگی و شرایط بد آب و هوایی استان خوزستان، وجود بریکرهای بادی و روغنی، فرسودگی بخش عمده‌ای از تجهیزات شبکه، وجود پست‌ها و ترانس‌های با اتصلات T-off، تک ترانسه بودن تعدادی از پست‌ها، وجود پست‌های با حفاظت فیوزی، عدم امکان مانیتورینگ و کنترل کامل شبکه انتقال و فوق توزیع تحت پوشش دیسپاچینگ و نداشتن ترانس‌های پشتیبان با توجه به پرباری ترانس‌های شبکه در نیمه اول سال از جمله مشکلات شبکه انتقال به شمار می‌رود.