کاهش 14 درصدی مصرف سوخت در کردستان

دنیای اقتصاد - سنندج - اسرین مقصودی: مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کردستان از کاهش ۱۴ درصدی مصرف فرآورده‌های نفتی در این استان در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

مهندس محمد پورزاد در نشستی با خبرنگاران با بیان این که مصرف فرآورده‌های نفتی امسال در این منطقه کاهش یافته است، افزود: مصرف بنزین این منطقه در چهار‌ماه نخست سال جاری با میانگین مصرف روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر، به ۱۳۴میلیون لیتر رسیده که نشان‌دهنده کاهش ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. به گفته پورزاد، از ابتدای امسال تاکنون ۸۷ میلیون لیتر نفت سفید و ۱۳میلیون لیتر نفت‌کوره در این منطقه مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب کاهش حدود ۱۷درصدی و ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کردستان همچنین از کاهش ۱۴ درصدی مصرف نفت‌گاز در این استان طی این مدت خبر داد و گفت: مجموع مصرف نفت‌گاز این منطقه بدون احتساب بخش نیروگاهی در این دوره به ۱۶۸ میلیون لیتر رسیده است.

مدیر منطقه کردستان با بیان این مطلب دلیل کاهش مصرف سوخت در این استان را بازدیدهای منظم و کنترل سوخت تحویلی به مصرف‌کنندگان عنوان کرد.

پورزاد توضیح داد: دستگاه‌های متولی، سازمان جهاد کشاورزی، صنایع و معادن و امور آب با برآوردهای خود نسبت به ارسال فرم دریافت حدود ۲۷۸ میلیون لیتر فرآورده برای واحدهای زیرمجموعه خود اقدام کرده، اما کارشناسان اعزامی منطقه با بازدید و سرکشی از این واحدها براساس الگوی یکنواخت سوخت، ۲۱۴ میلیون لیتر سوخت به این مصرف‌کنندگان تحویل دادند و باعث کاهش مصرف ۶۴ میلیون لیتری سوخت شده‌اند که بخش عمده‌ای از این سوخت با توجه به مرزی بودن استان مسلما به صورت عرضه خارج از شبکه یا قاچاق مصرف می‌شد.

وی افزود: واحد سوختگیری فرودگاه سنندج نیز در زمینی به مساحت ۷ هزار متر مربع احداث شده که دارای ۵ مخزن و دو واحد (ماشین)ذخیره‌سازی است و در طول روز سوخت۶ فروند هواپیما را تامین می‌کند.

پورزاد افزود: واحد سوختگیری پخش منطقه کردستان در سال۸۷ (با توجه به تعطیلی دو ماهه برای تعمیر فرودگاه) بیش از ۵۷۵ هزار و۴۱۰ لیتر سوخت مورد نیاز ۳۳۰ فروند هواپیما و ۳۱۹ هزار و ۵۰ لیتر سوخت ۲۴ فروند بالگرد را تامین کرده است.

تجهیز ۹ باب از جایگاه‌ها به سامانه پرداخت الکترونیکی بر اساس این گزارش، در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک، مکانیره کردن فعالیت‌ها و ارائه خدمات مطلوب و شایسته به شهروندان ۹ باب جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان در نواحی سنندج، مریوان، بیجار، سقز و بانه به سامانه پرداخت الکترونیکی مجهز شدند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان با بیان این مطلب گفت: اجرای این طرح نقش موثری در مدیریت مصرف سوخت دارد که با هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت مخابرات استان و بانک ملت امیدواریم زیرساخت‌های لازم این سامانه در کلیه جایگاه‌های سطح استان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مهندس پورزاد افزود: با اجرای این طرح مصرف‌کنندگان می‌توانند پس از دریافت سوخت به جای پرداخت وجه نقد با استفاده از کارت اعتباری بانکی متصل به شبکه شتاب نسبت به پرداخت مبلغ فرآورده اقدام کنند.

در حال حاضر ۲۰باب جایگاهCNG تک منظوره و ۴باب جایگاه دو منظوره (CNG و بنزین) در منطقه کردستان وجود دارد که با اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته با سایر ادارات امیدواریم تعداد این جایگاه‌ها افزایش و تسهیلات و امکانات لازم برای تشویق بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در احداث این جایگاه‌ها فراهم شود.

مهندس پورزاد در ادامه به فروش بنزین آزاد(۴۰۰۰ریالی)اشاره کرد و گفت: در ۹ ماه نخست امسال بیش از ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بنزین آزاد در سطح منطقه عرضه شده است که بیشترین میزان فروش در آذرماه به میزان

دو میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بوده است.

شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان با ۵۱ باب جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی، ۵۱۰ باب فروشندگی روستایی،

۹ باب تاسیسات گاز مایع با ۶۳۷ تن ظرفیت ذخیره‌سازی، ۲۳۷دستگاه نفتکش (تریلی ۱۳۵، ده چرخ ۵۸، شش چرخ۴۴)، فرآورده‌های مورد نیاز ساکنان منطقه کردستان را از مبادی عرضه در همدان، کرمانشاه، اراک، میاندوآب، تبریز و تهران و خط لوله کرمانشاه - سنندج تامین می‌کند.

این شرکت با دارا بودن ۹ ناحیه، وجود زیرساخت‌های کشاورزی و دامپروری، صنایع، کارخانجات و نیروگاه گازی در سطح استان رسالت خود را در تامین و توزیع سوخت مورد نیاز بیش از ۱۷۰۰ مصرف‌کننده عمده به خوبی انجام داده است.