دنیای اقتصاد - سنندج - اسرین مقصودی: با بهره‌برداری از سامانه انتقال سد آزاد ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دهگلان به قروه آبیاری می‌شود. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در دهگلان به احداث سد سورهال با ظرفیت ۱۰ میلیون مترمکعب در این شهرستان اشاره کرد و گفت: این سد هم‌اکنون بیش از ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا پایان سال ۸۷، ۵/۸ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و امسال نیز ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار به آن اختصاص داده شده است.

عبدالله مشیرپناهی افزود: یک ‌هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان با بهره‌برداری از سد سورهال زیرپوشش قرار می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: حجم مخزنی این سد در حال حاضر ۱۰ میلیون مترمکعب است که با افزایش ۲۰ متر ارتفاع آن حجم مخزن به ۲۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد. به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان سد سنگ سیاه که احداث آن به اتمام رسیده و آماده افتتاح است ۳ هزار و ۶۱۰ هکتار از اراضی پایاب را آبیاری می‌کند.

مشیرپناهی با اشاره به سامانه انتقال آب سد ژاوه به طول ۳۶ کیلومتر گفت: این سامانه به منظور آبیاری ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به سد سورهال منتهی می‌شود. وی گفت: سامانه انتقال سد آزاد نیز به طول ۷۶ کیلومتر تا پایان سال ۹۱ محقق می‌شود و می‌تواند به ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دهگلان به قروه را آبیاری می‌کند.