دنیای اقتصاد - سنندج - اسرین مقصودی: سرپرست شرکت آبفای استان کردستان گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از شش مجتمع آبرسانی روستایی، شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی استان از آب شرب، ۹ درصد افزایش خواهد یافت.

جمشید زرین افزود: ایجاد مجتمع‌های آبرسانی روستایی، با هدف تامین آب با کیفیت و پایدار و صرفه اقتصادی در اجرا و بهره‌برداری، از سال ۷۸ به‌عنوان یکی از اولویت‌های اجرایی شرکت قرار گرفت و به این منظور با شروع فعالیت‌های مطالعاتی در زمینه تجمیع منابع و تاسیسات آبرسانی روستاها در سال‌های گذشته، عملیات اجرایی بیش از ۶۰ مجتمع آغاز شد. زرین ادامه داد: در حال حاضر نیز در سطح استان ۴۵ مجتمع در سنوات گذشته ساخته و تکمیل شده و ۱۳ مجتمع نیز در فازهای نهایی اجرایی قرار دارند که این ۱۳ مجتمع، در مجموع ۲۸۲ روستا با جمعیتی بالغ بر ۳۲ هزار و ۴۶۳ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: همچنین طرح مطالعاتی سه مجتمع بزرگ آرندان از توابع سنندج شامل پنج روستا، زرینه اوباتو در دیوانده شامل ۴۰ روستا و شیوه ۱۰گانه شامل ۲۱ روستا در مراحل اتمام بوده و به زودی عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

زرین اضافه کرد: متاسفانه در سنوات گذشته به دلیل عدم تخصیص کامل اعتبارات و مشکلات اجتماعی، اجرا و بهره‌برداری از سه مجتمع داشکسان و قصلان شهرستان قروه و شاهگدار شهرستان بیجار، به عنوان یکی از دغدغه‌های مسوولان امر در شرکت و سطح استان بوده است. وی در عین حال اظهار امیدواری کرد با جهش اعتبارات سه سال گذشته و توجه ویژه دولت به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، شاهد بهره‌برداری از این سه مجتمع در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود که موجب بهره‌مندی ۵۸ روستای استان از آب شرب خواهد شد.

زرین در ادامه از افتتاح شش مجتمع آبرسانی در شهرستان‌های قروه، بیجار، سروآباد و سنندج خبر داد و افزود: عملیات اجرایی مجتمع‌های داشکسان و قصلان در شهرستان قروه با زیر پوشش قرار دادن ۳۰ روستا با ۱۶ هزار و ۶۹۳ نفر جمعیت نیز از سال ۸۴ آغاز شده است. وی ادامه داد: با هزینه کرد اعتبار ۲۶ میلیارد ریال از منابع ملی، تاکنون ۱۳ روستا با ۱۰ هزار و ۷۱۳ نفر جمعیت، زیرپوشش خدمات شرکت قرار گرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک سایر روستاهای این دو مجتمع نیز زیرپوشش قرار گیرند.

زرین با بیان اینکه در شهرستان بیجار مجتمع آبرسانی شاهگدار سفلی با ۲۸ روستا و جمعیت ۸ هزار و ۶۲۵ نفر با هزینه‌کرد بیش از ۵۷ میلیارد ریال به اتمام رسیده است و در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: با تکمیل و بهره‌برداری از شش مجتمع آبرسانی روستایی در شهرستان‌های قروه، بیجار، سروآباد و سنندج نیز ۵۳ هزار و ۳۱۶ نفر از جمعیت روستایی این شهرستان‌ها از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

وی اظهار کرد: در شهرستان سروآباد نیز، مجتمع‌های نوین و اورامان با زیرپوشش قرار دادن ۸ روستا و ۶ هزار و ۶۸۵ نفر جمعیت و هزینه کرد بیش از ۲۹ میلیارد ریال و در شهرستان سنندج، مجتمع نایسر با زیرپوشش قراردادن چهار روستا و جمعیت ۱۶ هزار و ۵۹۲ نفر در حال اتمام است. زرین افزود: با بهره‌برداری از این شش مجتمع، شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی استان از آب شرب، ۹ درصد افزایش خواهد یافت.