دنیای اقتصاد - اصفهان - بتول فتاحی: به منظور اجرای اهداف شرکت فولاد مبارکه اصفهان مبنی بر بومی‌سازی تجهیزات اساسی خطوط تولید، پوسته و گیربکس قیچی واحد نورد گرم برای اولین بار در تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه اصفهان ساخته شد.

سعادت ا... محمدی، مسوول شیفت ماشین‌افزار تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه اصفهان با اعلام این خبر گفت: دستیابی به فناوری این تجهیز یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این امر است، ضمن آنکه با این اقدام به میزان ۲ میلیارد ریال صرفه‌جویی حاصل شد. وی افزود: این قیچی که وظیفه آن بریدن سرورق‌های خط نورد گرم است به مرور زمان در اثر کارکرد بالا فرسوده شده بود و می‌بایست یک قیچی نو به جای آن خریداری و نصب می‌شد که این کار علاوه بر مشکلات تحریم مستلزم خرید خارجی و صرف هزینه‌های بالا بود.

محمدی در ادامه گفت: از آنجا که فناوری ساخت و تعمیر چرخ دنده و دیگر تجهیزات این قیچی در تعمیرگاه مرکزی موجود بود، بر آن شدیم تا ساخت پوسته این گیربکس که حساس‌ترین و اصلی‌ترین قسمت آن است را هم در فولاد مبارکه انجام دهیم که به یاری خدا و با همت کارکنان در قسمت‌های مختلف موفق به اجرای آن شدیم.

وی در خصوص چگونگی اجرای این کار گفت: ساخت بدنه و عملیات حرارتی این گیربکس در کارگاه اسکلت فلزی انجام شد و پس از آن قطعه برای ماشین‌کاری به کارگاه ماشین‌افزار منتقل شد و در ادامه توسط فرز دروازه‌ای طی زمان ۴۰۰ ساعت با استفاده از تکنیک‌های مدرن براده برداری و مورد اندازه‌گیری‌های دقیق قرار گرفت. وی با اشاره به ابعاد حجمی این گیربکس گفت: این تجهیز دارای ۳۶۰۰ میلیمتر طول، ۲۰۰۰ میلیمتر عرض، ۲۵۰۰ میلیمتر ارتفاع و ۱۳ تن وزن است که جایگزین گیربکس اسقاطی قیچی نورد گرم خواهد شد.