دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: مدیر کل تجهیز و نوسازی مدارس استان گیلان از تلاش ویژه دولت برای ساخت و تجهیز مدارس استان طی ۴ سال گذشته خبر داد و خواستار افزایش اعتبارات استانی در این بخش شد.

مهندس شعبان‌پور خواستار افزایش اعتبارات استانی از سوی استاندار برای ساخت و تجهیز مدارس شد و در این خصوص گفت: سال گذشته ۶۲۲ میلیون تومان برای خرید تجهیزات مدارس قدیمی اختصاص یافت که خواستار نگاه ویژه از سوی استاندار و افزایش اعتبارات در این خصوص هستیم.

وی کل اعتبارات سال ۸۸ را بیش از ۴۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در هفته دولت ۳۲ پروژه در قالب ۲۳۰ کلاس درس با زیربنای ۲۸ هزار و ۴۹۸ مترمربع و در مهر ماه سال جاری ۷۳ پروژه در قالب ۴۰۴ کلاس با زیربنای ۵۹ هزار و ۷۷۳ مترمربع در استان گیلان افتتاح شد. همچنین در دهه فجر(هفته‌جاری) نیز ۵۵ پروژه با ۲۰۲ کلاس درس و زیربنای ۳۵ هزار و ۱۱۷ مترمربع با استفاده از اعتبارات عمرانی دولت و همچنین کمک‌های خیرین مدرسه‌ساز به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر کل تجهیز و نوسازی مدارس استان گیلان افق پیش‌بینی شده سال جاری را ۱۶۹ طرح عنوان کرد و ادامه داد: با بهره‌برداری از ۱۳ پروژه دیگر با ۱۱۱ کلاس و ۱۴ هزار و ۸۳۳ مترمربع زیربنا تا پایان سال جاری جمعا با ۱۷۳ طرح در قالب ۹۴۷ کلاس درس و زیربنای ۱۳۸ هزار و ۳۲۲ مترمربع گامی فراتر از افق پیش‌بینی شده در راستای ساخت و تجهیز مدارس استان برداشته می‌شود که این مهم در مقایسه با سال‌های گذشته، رشدی قابل‌توجه و کم نظیر داشته است.

مدیر کل تجهیز و نوسازی مدارس استان گیلان با اعلام این مطلب که لایحه تخریب و بازسازی در سال ۸۵ به تصویب رسید، گفت: در سال ۸۵؛ ۷۹ مدرسه در قالب ۶۷۴ کلاس درس، در سال ۸۶؛ ۱۶۷ مدرسه در قالب ۹۵۴ کلاس درس، در سال ۸۷؛ ۱۲۱ مدرسه در قالب ۴۶۶ کلاس درس و در سال ۸۸ تاکنون ۲۱ مدرسه در قالب ۱۲۲ کلاس درس تخریب و بازسازی شده است. البته کار بازسازی ۴۰۰ کلاس درس در سال ۸۸ در برنامه‌ریزی گنجانده شده که به دلیل شروع به کار این پروژه‌ها در پایان سال، تاکنون ۲۱ مدرسه به بهره‌برداری رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به حضور خیرین مدرسه‌ساز گفت: این افراد تا به امروز ۱۴۱ مدرسه در قالب ۷۹۹ کلاس درس با زیربنای ۸۹ هزار و ۸۵ مترمربع ساخته و ۲۳ مدرسه با ۱۲۸ کلاس و ۱۹ هزار و ۶۹۳ مترمربع نیز در دست ساخت دارند.

مدیر کل تجهیز و نوسازی مدارس استان گیلان افزود: خیرین مدرسه‌ساز در سال ۸۴؛ ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون، در سال ۸۵؛ ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، در سال ۸۶؛ ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون و در سال ۸۷؛ ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کمک کرده‌اند.