رکورد تولید گندم در خوزستان شکسته می‌شود

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به بارندگی‌های مطلوب سال جاری و اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر تداوم بارش باران، امسال تولید گندم در استان به مرز یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن خواهد رسید و رکورد آن شکسته می‌شود.

سید مجید موسوی با اشاره به اینکه میزان بارندگی در سال زراعی گذشته ۸۳ میلی‌متر بوده است، گفت: این میزان در سال زراعی جاری به ۱۸۴ میلی‌متر و بیش از دو برابر نسبت به سال گذشته رسیده است.

وی با اشاره به اینکه رکورد تولید گندم در سال ۸۶ با یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در خوزستان شکسته شد، افزود: در این سال ایران برای نخستین بار در تاریخ به باشگاه صادر‌کنندگان گندم دنیا پیوست که تمامی گندم تولید شده متعلق به استان بود.

موسوی گندم مورد نیاز برای مصرف استان را ۷۰۰ هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: گندم مازاد یا به دیگر استان‌ها صادر می‌شود یا در فضاهای انباری مناسب نگهداری می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۷۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان در فصل پاییز زیر کشت محصولاتی همچون گندم، جو و کلزا رفته است، پیش‌بینی کرد: امسال این میزان به ۸۰۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد.

موسوی با اشاره به اهمیت مرحله داشت در کشاورزی و همچنین اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر عدم بارندگی از کشاورزان استان خواست از فرصت موجود برای مبارزه با آفات، امراض و علف‌های هرز مزارع خود اقدام کنند. وی در زمینه تامین نهاده‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی نیز گفت: با پیگیری‌هایی که با وزارتخانه‌ جهاد کشاورزی صورت گرفت در حال حاضر هیچگونه محدودیتی برای وام خرید تراکتور وجود ندارد و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان می‌توانند با مراجعه به اداره جهاد کشاورزی محل سکونت خود برای خرید تراکتور به بانک‌های عامل معرفی شوند.

عضو ستاد خشکسالی خوزستان در ارتباط با تامین کود مورد نیاز کشاورزان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون توزیع کود با اولویت محصولات استراتژیک مانند گندم، جو، ذرت و کلزا صورت می‌گیرد. موسوی کود مورد نیاز استان در سال زراعی جاری را ۲۴۲ هزار تن اعلام کرد و افزود: از این میزان کود ۲۶۵ هزار تن به استان تخصیص داده شده است که باید بین تمام کشاورزان استان توزیع شود. وی علت کسری کود شیمیایی اختصاص داده شده را عدم تامین یارانه مورد نیاز از سوی مجلس اعلام کرد و افزود: با این وجود بیشترین درصد تخصیص کود در کشور مربوط به خوزستان است.

موسوی در خصوص توزیع بذر نیز بیان کرد: در سال زراعی جاری ۵۲ هزار تن بذر گندم بین کشاورزان استان توزیع خواهیم کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از کشاورزان استان خواست در صورت کمبود بذر مورد نیاز برای کاشت، به معاونت زراعت استان یا ادارات کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

موسوی با اشاره به بیمه محصولات کشاورزی یادآور شد: بیشترین سطح بیمه محصولات کشاورزی در سال ۸۷مربوط به خوزستان بوده که ۱۰۵ درصد افزایش سطح داشته است.

در حال حاضر تمام خسارات وارده به کشاورزی استان به جز دو شهر ایذه و هفتکل پرداخت شده است.

وی با اشاره به اهمیت صنایع جانبی در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: سالانه ۳/۱۱ میلیون تن محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود و از آنجا که در آمارها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تولید به ضایعات اختصاص دارد، بنابراین توسعه صنایع تبدیلی در خوزستان بسیار ضروری است.