دنیای اقتصاد - تبریز - علی نیک رفتار: ناظر گمرکات آذربایجان شرقی گفت: درآمد گمرکات استان در ۱۰ ماهه گذشته ۱۷۴ میلیارد تومان بوده است.

رحمان شریفی با بیان اینکه ۳۰ درصد درآمد کشور از گمرک‌ها تامین می‌شود، افزود: حفاظت از سلامت و بهداشت جامعه، اعمال استانداردها بر کالاهای مختلف، مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با پولشویی و جرایم و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی از جمله وظایف گمرک می‌باشد.

شریفی ادامه داد: در ۱۰ ماه گذشته ۴۱۹ میلیون دلار صادرات به وزن ۳۸۳ هزار تن از گمرکات استان انجام یافته که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱۳ درصد کاهش یافته است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی عنوان کرد: سیمان، تولیدات پتروشیمی، بیسکویت و شکلات، میوه تازه، محصولات کشاورزی، مواد غذایی، محصولات پلاستیکی، شیشه و آینه و کالاهای صنعتی بیشترین محصولاتی است که در این مدت از استان صادر شده است.

وی افزود: عمده مقصد کالاهای صادراتی استان به کشورهایی چون ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، اوکراین و عراق بوده است.

شریفی اضافه کرد: همچنین در این مدت ۴۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۸۹۰ میلیون دلار از گمرکات استان وارد کشور شده است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی اعلام کرد: سیگار، چوب و اشیای چوبی، لوازم و ماشین‌آلات صنعتی و مکانیکی، آهن‌آلات، مواد اولیه پلاستیک، کاغذ و مقوا، ماشین‌آلات صنعتی چرم و لوازم صنعتی برقی از مبدا ترکیه، آلمان، انگلستان، ایتالیا، ارمنستان، امارات و اتریش وارد کشور شده است.