دنیای اقتصاد - تبریز - علی نیک رفتار: ۳۲ طرح ملی،۵۰ طرح استانی و ۱۱ طرح ساماندهی آب و فاضلاب از سوی سازمان آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی در این استان در دست اجرا است.

مهندس ارسلان ‌هاشمی، مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در نشستی با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: طرح‌های ملی شامل ۱۱ سد بزرگ، ۱۴ شبکه آبیاری، ۶ طرح آبرسانی و یک طرح تغدیه مصنوعی هستند. وی در باره طرح‌های استانی نیز گفت: ۱۴ سد کوچک، ۱۲ شبکه آبیاری و ۵ طرح پمپاژ از جمله این طرح‌ها هستند. هاشمی گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها دو میلیارد و ۲۸۵ میلیون مترمکعب آب استحصال و ۱۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آبیاری خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر آب استحصالی استان ۲۷/۳ میلیارد مترمکعب است که ۸۸ درصد آن در بخش کشاورزی، ۱۰ درصد در شرب و ۲ درصد در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ادامه داد: با اجرا و تکمیل این طرح‌ها درصد پوشش جمعیتی استان برای طرح‌های آبرسانی به حدود ۹۳ درصد خواهد رسید.

وی در ادامه پیشرفت فیزیکی سد شهید مدنی تبریز را حدود ۹۰ درصد و ظرفیت ذخیره‌سازی آن را ۳۶۱ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: برای این سد در دست ساخت تا پایان سال ۸۷ بالغ بر ۹۲۳ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن ۹۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که لازم است در سال ۸۹ تامین شود. وی افزود: با اتمام این طرح ۴۰ هزار هکتار از اراضی دشت تبریز آبیاری می‌شوند. وی یکی دیگر از طرح‌های مهم استان را انتقال آب به شرق دریاچه ارومیه دانست و گفت: ۷۰ درصد مطالعات این طرح پایان یافته و با اتمام آن ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب زراعی و صنعتی تامین می‌شود.

هاشمی در ادامه به آغاز طرح‌های آبرسانی همزمان با دهه فجر خبر داد و گفت: ساخت سد حاجیلار چای شهرستان ورزقان با هدف تامین ۵۰ میلیون مترمکعب آب شرب و صنعتی و کشاورزی یکی از طرح‌هایی است که ساخت آن در دهه فجر آغاز می‌شود.وی کلنگ‌زنی خط دوم آبرسانی کلانشهر تبریز به طول ۲۴۰ کیلومتر را از دیگر طرح‌ها اعلام کرد. هاشمی گفت: این طرح ۲۴ شهر و ۳۵۳ روستا را در مسیر خود تحت پوشش قرار می‌دهد و اعتبار اجرای آن ۳۶۰ میلیارد تومان است.