دنیای اقتصاد - طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم امام رضا(ع)، به مدد تزریق ۱۰ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال نقدینگی با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

سید محمد میرشفیعی، سخنگوی سازمان مجری طرح بهسازی اطراف حرم مطهر امام رضا (ع)، با اشاره به بازنگری‌های انجام شده در طرح مصوب نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) (منطقه ثامن) در سال ۸۵، گفت: طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) در مساحتی به وسعت ۳۶۰ هکتار در بافت مرکزی شهر مشهد که ۶۰ هکتار آن مربوط به اماکن متبرکه آستان قدس رضوی و ۳۰۰ هکتار باقی مانده شامل منطقه ثامن است، اجرا می‌شود.

وی افزود: این طرح قرار است در طول مدت ۱۰ سال تکمیل شود و در مجموع برای کل پروژه بالغ بر ۷۰ هزارمیلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.

وی با اشاره به ریزدانه بودن پلاک‌ها و معابر تنگ و باریک منطقه، افزود: در حال حاضر بیش از ۵۵ درصد پلاک‌های موجود در منطقه ثامن کمتر از ۱۰۰ متر مربع مساحت دارد که بخش زیادی از آن مسکونی است، همچنین ۷۳ درصد عرض معابر منطقه کمتر از ۶ متر و ۸۲ درصد ابنیه موجود در بافت فاقد سیستم سازه‌ای و در نتیجه غیراستاندارد است.

میرشفیعی میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه را ۱/۲ درصد در سال اعلام کرد و گفت: تنوع بخشیدن به روش‌های مشارکت مالکان به منظور تامین اراضی، افزایش شدت روند تولید فضای عمومی، تقویت مدیریت واحد شهری در منطقه، متنوع ساختن روش‌های تامین منابع مالی، تقویت حضور فعال بخش خصوصی، ایجاد ساز و کار نوین کنترل طراحی و اجرای پروژه‌ها و بهبود وضعیت زیست‌محیطی در راس سیاست‌ها و اقدامات اجرایی در این پروژه خواهد بود.

وی، خرید و آزادسازی حدود ۴هزار پلاک از مجموع ۱۳هزار پلاک واقع در طرح، بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا به منظور آماده‌سازی زیرساخت‌ها و روساخت‌ها، تعریض بیش از ۸۰ درصدی خیابان‌های شیرازی و نواب صفوی، اجرای ۸۵ پروژه تجاری اقامتی مسکونی و خدماتی توسط بخش‌خصوصی با زیر بنایی حدود یک میلیون متر مربع و امکان مشارکت مردم در پروژه فروش متری طرح مسکن ثامن را از جمله اقدامات انجام شده در طول سال‌های سپری شده از اجرای طرح عنوان کرد.

میرشفیعی اجرای تونل تاسیسات مشترک انرژی به طول ۱۲۰۰ متر در بلوار جدیدالاحداث امیرالمومنین، برای اولین بار در کشور با استفاده از لوله‌های فایبرگلاس به طول حدود ۳ متر را از جمله پروژه‌های عملیاتی شده در راستای فراهم شدن زیرساخت مناسب شهری در منطقه عنوان کرد و گفت: هزینه اجرای پروژه‌های خدماتی و تامین زیرساخت در محدوده بافت ۳۰۰ هکتاری فرسوده اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد ریال تخمین‌زده شده است.

سخنگوی سازمان مجری طرح بهسازی، مواردی چون تحقق مدیریت واحد شهری، تامین منابع مالی، ایجاد ردیف اعتباری برای اجرای زیرساخت‌ها، رفع خلاءهای قانونی، اعطای تسهیلات بانکی به منظور اجرای پروژه‌ها، فعال شدن شعبه صندوق طرح در مشهد با اختیارات لازم، اجازه انتشار اوراق مشارکت سالانه ۲ هزار میلیارد ریال، موظف نمودن دستگاه‌های خدماتی به اجرای طرح از محل اعتبارات ملی و استانی و جلب پشتیبانی مقامات قضایی در اجرای قوانین مرتبط با طرح را از جمله ضرورت‌هایی اعلام کرد که برای تحقق اهداف طرح بهسازی لازم است تا عملیاتی شود.