دنیای اقتصاد - مشهد- فاطمه رمارم: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: به دلیل اضافه برداشت و رعایت نکردن قوانین وضعیت منابع زیرزمینی در خراسان رضوی نامطلوب است.

مهندس علیرضا طاهری در نشست خبری با عنوان طرح نجات آب با بیان اینکه اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است، افزود: در این خصوص اقدام‌های ریشه‌ای در حوزه مدیریت بهینه مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی به عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کننده آب ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

طاهری با اشاره به کسری سالانه ۱۲۵ میلیون متر‌مکعب مخزن آب زیرزمینی در مشهد گفت: سالانه سطح آب در دشت مشهد یک متر افت می‌کند.وی در ادامه با اشاره به اینکه متوسط بارش سالانه در استان۲۲۵ میلی‌متر است، اظهار کرد: ۷۰ درصد این میزان معادل ۱۷ میلیارد متر مکعب در استان تبخیر می‌شود و تنها ۹/۸ میلیارد مترمکعب از این میزان، مجموع آبی است که می‌توان از آن به عنوان آب‌های تجدید پذیر یاد کرد.

وی در ادامه گفت: ۹۱ درصد آب‌های استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، در حالی که این عدد در دنیا ۷۰ درصد است.وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد اضافه برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز صورت می‌گیرد، گفت: حدود یک‌هزار چاه کشاورزی مجاز در استان بیشتر از حد قانونی آب برداشت می‌کنند که این مساله به بحران دشت‌ها در استان دامن زده است.