دنیای اقتصاد - بوشهر: مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد: هم اکنون پس از تصفیه گاز ترش دریافتی از مخزن پارس جنوبی در پالایشگاه‌های این مجتمع روزانه ۱۸۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری گاز کشور تزریق می‌شود.

مهندس علی اکبر شعبانپور افزود: در مجموع ۲۰۵ میلیون مترمکعب گاز ترش در فازهای ۱۰گانه پارس جنوبی دریافت می‌شود و پس از تصفیه ۱۸۰ میلیون مترمکعب آن به شبکه سراسری گاز و۱۰ میلیون مترمکعب آن به مجتمع‌های پتروشیمی پارس‌جنوبی ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر این که تمامی تلاش و تمرکز کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی بر تولید حداکثری در پالایشگاه‌های این مجتمع است، از مردم خواست در مصرف گاز حداکثر صرفه‌جویی را به کار گیرند.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه هشدار داد: مصرف گاز خانگی در کشور نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش یافته است و مردم باید برای تامین گاز همه خانه‌ها صرفه‌جویی کنند.

شعبانپور در خصوص تزریق گاز ترش فازهای شش تا هشت پارس جنوبی (پالایشگاه چهارم) تصریح کرد: در ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ خط لوله پنجم سراسری گاز برای انتقال گاز به آغاجاری راه‌اندازی شده است و بعد از فشارگیری با گاز شیرین آماده انتقال گاز شده است، اما در حال حاضر عملیات تزریق صورت نمی‌گیرد.وی علت آن را در حوزه مسوولیت خود ندانست، اما اظهار کرد: ما در پارس جنوبی آماده تزریق گاز فازهای شش تا هشت پارس جنوبی به خط لوله پنجم هستیم.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی افزود: در حال حاضر گاز دریافتی در فازهای شش تا هشت پارس جنوبی (پالایشگاه چهارم) در فازهای ۹ و ۱۰ (پالایشگاه پنجم) تصفیه و به شبکه سراسری گاز تزریق می‌شود.

شعبانپور در خصوص تعداد مشعل‌های پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی نیز گفت: هر فاز پالایشگاهی دو مشعل دارد و در حال حاضر تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا کمترین میزان گاز حتی کمتر از میزان طراحی شده توسط مشعل‌ها بسوزد.

وی به میزان گازی که توسط مشعل‌ها می‌سوزد، اشاره‌ای نکرد، اما گفت: میزان فلرینگ (سوختن گاز توسط مشعل) هر پالایشگاه متغیر است و بر اساس طراحی، میزان تولید، حجم گاز و... هر پالایشگاه متغیر است.

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در حال حاضر بهره‌برداری از فازهای یک تا ۱۰ پارس جنوبی را بر عهده دارد.

در حال حاضر حدود ۴۰ درصد گاز مصرفی کشور در پالایشگاه‌های این مجتمع تولید می‌شود.