مشهد- زهره الوندی: دبیر اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: در ۷ ماه سال جاری ۸۵ میلیون و ۹۲۶ هزار دلار کالا و خدمات توسط بازرگانان ایرانی به تاجیکستان صادر شد.

مسعود علوی افزود: این در حالی است که در سال ۸۷ صادرات جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان مبلغی معادل ۴/۱۸۳ میلیون دلار بوده است. وی با بیان اینکه تاجیکستان یکی از بازارهای هدف استان خراسان رضوی است، افزود: سال گذشته سهم این استان در صادرات کشور به تاجیکستان از لحاظ وزنی ۹۱/۶۲ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۴/۶۸ درصد بوده است.

وی با مقایسه آماری سال گذشته صادرات استان به کشورهای آسیای مرکزی گفت: تاجیکستان با داشتن سهم ۱۹/۱۳ درصد وزنی و سهم ۱/۱۶درصدی از لحاظ ارزشی رتبه سوم را در بین این کشورها دارا است.

وی ادامه داد: مناسبات ایران و تاجیکستان در بخش‌های اقتصادی و تجاری با وجود اشتراکات فراوان و کم نظیر فرهنگی، مذهبی، زبانی از هنگام استقلال تاکنون، همواره مسیر پیشرفت و توسعه را طی کرده و با روند صعودی چشمگیری همراه بوده است؛ چرا که طی ۱۰ سال گذشته حجم مبادلات بین دو کشور از ۱/۲۴ میلیون دلار در سال ۱۳۷۸ به ۲۱۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۷ افزایش یافته است. علوی کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، ترکیه، هند، پاکستان و بعضی کشورهای عربی را از رقبای جدی کشورمان در این بازار دانست و عنوان کرد: علاوه بر مراودات تجاری بین ۲ کشور، برگزاری بیش از ۱۰ نمایشگاه، صدور خدمات فنی و مهندسی و مساعدت مالی ایران در اجرای طرح‌های زیر بنایی این کشور، از جمله طرح تونل استقلال و طرح ۲۲۰ مگاواتی نیروگاه برق آبی سنگتوده ۲ که با جدیت در حال انجام بوده، نشان از گسترش روابط ۲ کشور در بخش‌های اقتصادی و تجاری است. وی با اشاره به شرکت این اتحادیه در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی در تاجیکستان در آذر ماه جاری افزود: هدف از شرکت در این نمایشگاه معرفی توانمندی‌های اعضای این اتحادیه و ایجاد فرصتی برای آشنایی هر چه بیشتر مردم تاجیکستان با تنوع و مزیت‌های کالاهای تولیدی و صادراتی استان خراسان رضوی و بستر‌سازی مناسب در راستای اهداف صادراتی اتحادیه است. وی استقبال مردم از این نمایشگاه را چشمگیر دانست و اظهار کرد: این استقبال طبق سنوات گذشته حاکی از تمایل مصرف‌کنندگان تاجیکی از کالاهای ایرانی است که با تمهیدات بیشتر و مساعدت مسوولان اقتصادی ۲کشور در برقراری تعرفه‌های ترجیهی، یارانه‌های حمل‌و‌نقل کالا، ایجاد مرکز تجاری ایران در تاجیکستان امیداوریم در راستای حفظ و توسعه این بازار اقدامات موثرتری شاهد باشیم.