دنیای اقتصاد - تبریز - علی نیک رفتار: در ۹ ماه اول سال جاری ۱۱۸ هزار و ۴۱۱ تن کالا به ارزش ۱۳۶ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۳۱۶ دلار از گمرک سهلان به کشورهای دیگر صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۶ درصد و از نظر ارزشی ۱۹ درصد کاهش داشته است.

به گزارش روابط عمومی این گمرک، میزان صادرات کالا در ۹ ماه سال گذشته ۱۲۶ هزار و ۹۴ تن کالا به ارزش ۱۷۶ میلیون و ۲۵ هزارو ۸۴۵ دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، عمده کالاهای صادر شده از این گمرک محصولات پتروشیمی، بیسکوئیت، شکلات، کالاهای صنعتی، گازها، سیمان، پوست و سالامبور، داروهای آماده، کشمش، کالاهای کشاورزی، رب گوجه فرنگی، سرکه و انواع ترشی، آب میوه و کنسانتره، مواد غذایی، صابون، آمونیاک، محصولات شیمیایی، پنبه، نخ، پارچه، صنایع دستی، موکت، فرش، کاشی و سرامیک، بخاری، وسایل نقلیه، مصنوعات پلاستیکی، ملامین، مبلمان، مصنوعات فلزی، عایق‌های حرارتی و... بوده است.

بر اساس این گزارش، میزان واردات کالا در این استان نیز در مدت یاد شده ۱۸۷ هزار و ۸۶۰ تن کالا به ارزش ۴۹۶ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۸۹۳ دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲۹ درصد افزایش و از نظر ارزشی نیز ۳۶ درصد افزایش داشته است. عمده کالاهای وارد شده به این گمرک در ۹ ماه اول امسال خط تولید سیگارت، توتون، ماشین‌آلات خط ذوب، سیلندر گاز، ماشین لباسشویی، یخچال فریزر،اسید بوریک، جعبه فرمان اتوبوس، مبلمان، دستگاه حوله بافی، باتری ماشین، مقوا، خودکار، کاغذ بسته بندی، لوازم آرایشی، سقف کاذب، روغن معدنی، اسانس، آبمیوه و... بوده است.

این گزارش می‌افزاید: در ۹ ماه ابتدای سال جاری ترانزیت خارجی مبدا به تعداد ۵۰ فقره و وزن ۲ هزار و ۷۹۳ تن کالا بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد از نظر وزنی کاهش داشته است. همچنین در همین مدت ترانزیت داخلی مبدا به تعداد ۲۲ فقره و وزن ۲۵۹ تن کالا بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۸ درصد از نظر وزنی افزایش داشته است.

گزارش روابط عمومی گمرک سهلان حاکی است در این مدت درآمد عمومی گمرک ۶۹۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۶۷۵ ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد افزایش داشته است.