راه‌اندازی موقت نخستین تونل دوطبقه در بندرعباس

استاندار هرمزگان: این طرح یکی از پرافتخارترین طرح‌های عمرانی دولت در هرمزگان به شمار می‌رود دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: نخستین تونل دوطبقه ایران در محوربندرعباس - سیرجان برای تردد موقت مسافران نوروزی آماده می‌شود.

مدیر کل راه و ترابری استان هرمزگان در بازدید استاندار هرمزگان از مراحل اجرای این تونل با بیان این مطلب پیشرفت فیزیکی این طرح بزرگ را در حال حاضر ۶۳ درصد اعلام کرد و با اشاره به اینکه افتتاح رسمی و نهایی این طرح نیمه نخست سال آینده است، گفت: اما مقرر شده است که این طرح برای تردد موقت مسافران نوروزی تا حدودی آماده شود.

مهندس مقبلی افزود: این تونل معروف به تونل تنگه زاغ یا ۱۷شهریور است که عملیات اجرایی آن از اواخر سال ۸۶ آغاز شده است و دارای یک هزار و ۲۳۸متر طول است.

مدیرکل راه و ترابری هرمزگان اضافه کرد: تاکنون ۵۰درصد از اعتبار ۹۰میلیارد ریالی ساخت این تونل پرداخت شده و عملیات لاینینگ (پوشش بتنی) ۷۵۰متر از آن نیز به پایان رسیده است.

مقبلی با اشاره به برخی تنگناهای مالی بزرگراه در حال ساخت بندرعباس- سیرجان اظهار کرد: کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح حدود ۲هزار و ۵۰۰میلیارد ریال است که تاکنون نزدیک به یک‌هزارو ۵۰۰میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.

مدیر کل راه و ترابری با بیان اینکه در پیش نویس مصوبات دور سوم سفرهای استانی مبلغ یک هزار و ۵۰۰میلیارد ریال دیگر برای تکمیل این محور درخواست شده، گفت: انتظار می‌رود با تصویب و اختصاص اعتبار مورد نیاز، بزرگراه یاد شده در سریع‌ترین زمان ممکن، به بهره‌برداری برسد.

به گفته مقبلی، ساخت باند دوم مسیر بندرعباس- سیرجان در۱۳ قطعه به طول ۳۲۴ کیلومتر در کنار راه موجود و تبدیل آن به بزرگراه به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای وزارت راه و ترابری است.

وی گفت: این طرح هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی حدود ۷۱ درصد در حال اجرا است.

مدیرکل راه و ترابری هرمزگان در ادامه گفت: در حال حاضر تعداد ۱۶۵ طرح راهداری و ایمن‌سازی به مبلغ ۴۱۰ میلیارد ریال در ۱۲ شهرستان استان در حال انجام است.

مقبلی افزود: در بخش توسعه و ارتقای شبکه راه‌ها تعداد ۳۸ طرح راهسازی شامل ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه،۲۰۰ کیلومتر بهسازی راه با مشخصات راه اصلی،۷۰ کیلومتر بهسازی راه با مشخصات راه فرعی، ساخت ۱۵۰۰ متر طول پل با دهانه بالای ۱۰ متر، ساخت ۲ دستگاه تونل به طول ۱۴۰۰ متر طول در باند دوم محور

بندرعباس - سیرجان و همچنین تعداد ۱۵۶ طرح راه روستایی جمعا به طول ۵۴۰ کیلومتر در شبکه راه‌های روستایی از جمله این موارد هستند. حسین‌هاشمی، استاندار هرمزگان نیز در این بازدید با ابراز رضایت از سرعت و کیفیت عملیات اجرایی تونل ۱۷شهریور (تنگه زاغ) گفت: با نظر به مقتضیات توسعه اقتصادی، عمرانی و اجتماعی، مقوله حمل و نقل به عنوان یک مولفه مهم در توسعه، ضرورتی انکارناپذیر است که در این راستا مدیریت عالی استان تلاش می‌کند تا ضمن رایزنی با وزیر راه و ترابری برای جذب سریع اعتبار مورد نیاز، زمینه تکمیل سریع‌تر این طرح مهم را فراهم کند.

وی ادامه داد: با افتتاح این تونل، ضمن افزایش امنیت عبور و مرور وسایل نقلیه، ترافیک حمل‌و‌نقل کالا و جابه‌جایی مسافر نیز در این محور به شدت کاهش می‌یابد.

نماینده عالی دولت اضافه کرد: طرح یاد شده به دلیل ویژگی‌های فنی و همچنین موقعیت جغرافیایی خاص و مهم خود، یکی از پرافتخارترین طرح‌های عمرانی دولت خدمتگزار در استان هرمزگان به شمار می‌رود.

‌هاشمی توجه دولت به تکمیل زیرساخت‌ها به ویژه در بخش راه را نشانه نیاز سنجی دقیق و کارشناسی شده و جدیت در توسعه همه جانبه دانست.