مشهد- زهره الوندی: رییس سازمان نهضت سواد آموزی مشهد گفت: با توجه به مهاجر پذیری شهر مشهد هر ساله تعداد افراد بازمانده از تحصیل در این شهر افزایش می‌یابد.

محمد رضا مهدوی در مراسم گرامیداشت سی‌امین سالگرد تشکیل نهضت سواد آموزی افزود: بحث افراد فاقد هویت و شناسنامه که از تحصیل بازمانده‌اند در مشهد بیش از دیگر شهرها مصداق دارد.

وی با بیان اینکه از این افراد آمار دقیقی در دست نیست، افزود: با توجه به اینکه این افراد فاقد شناسنامه و هویت هستند نهضت سواد آموزی و آموزش و پرورش نمی‌تواند آنان را تحت پوشش قرار دهد.وی با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی دانش‌آموزان با هویت و لازم‌التعلیم در سطح شهر مشهد کامل است، گفت: در حالی‌ که فاکتورهای برگزاری جشن بی‌سوادی در مشهد به حد نصاب رسیده متاسفانه به خاطر مهاجر‌پذیری این شهر و گسترش حاشیه‌نشینی از سال ۸۵، هر سال این جشن به سال دیگر موکول می‌شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه جشن شکرگزاری با سوادی در مشهد سال آینده برگزار شود، گفت: همه چیز برای برگزاری این جشن در مشهد آماده است. وی همچنین با بیان اینکه ۹۰۰ نفر آموزشیار و کادر آموزشی نهضت سوادآموزی درمشهد مشغول به تدریس هستند، تصریح کرد: تنها ۲۰ درصد این آموزشیاران واجد شرایط استخدام هستند.

وی میانگین تعداد سوادآموزان در کلاس‌های نهضت را شش نفر عنوان کرد و گفت: در دو نیمه امسال تعداد ۱۴ هزار دانش‌آموز را در قالب یک‌هزار و۲۸۰ کلاس درس و آموزش فرد به فرد آموزش داده‌ایم.

غائله بی‌سوادی جمع می‌شود

رییس سازمان نهضت سواد آموزی خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: یکی از کارهایی که می‌بایست به همت آموزشیاران انجام شود پایان دادن به بحث بی‌سوادی در اجتماع است.

حجت‌‌الاسلام سبحانی نیا اظهار کرد: پس از پایان بی‌سوادی در خصوص ادامه یا خاتمه فعالیت نهضت سوادآموزی تصمیم‌گیری خواهد شد. وی همچنین با اشاره به عدم پرداخت مطالبات آموزشیاران گفت: پیگیر این قضیه هستیم و به زودی مطالبات پرداخت خواهد شد. وی با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد تا آموزشیارانی که واجد شرایط هستند، استخدام شوند، گفت: آموزشیاران توجه داشته باشند که کلاس‌های نهضت سواد آموزی می‌بایست بار فرهنگی،تربیتی واخلاقی داشته باشد.

پوشش ۱۰۰ درصدی تحصیلی

رییس سازمان آموزش وپرورش خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم گفت: پوشش تحصیلی آموزش و پرورش در استان ۱۰۰ درصد است. حسین هژبری با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که از ورود بی‌سوادی جلوگیری شود، گفت: مجموعه نهضت سوادآموزی نهادی است که در رگه‌های انقلاب قرار دارد.