دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: مجری طرح ساخت خطوط لوله اصلی و صادراتی مناطق نفت خیز جنوب از پیشرفت ۵۰ درصدی طرح ساخت خط لوله ۲۶ اینچ نفت خام سنگین اهواز تا بهمن شیر شمالی با هدف تامین خوراک پالایشگاه آبادان، خبر داد. مهندس ناصر خزرج افزود: این خط لوله با هدف حفظ محیط ‌زیست و اطمینان از استمرار جریان نفت به پالایشگاه آبادان ساخته می‌شود و جایگزین خط لوله فعلی که به علت قدمت زیاد و آسیب‌های ناشی از جنگ تحمیلی فرسوده شده، خواهد شد.

وی افزود: این خط لوله، ۲۶ اینچ قطر دارد و از واحد بهره‌برداری نفت شماره ۴ اهواز تا بهمن‌شیر شمالی در ورودی شهر آبادان به طول ۱۳۱ کیلومتر ساخته می‌شود.

مجری طرح ساخت خطوط لوله اصلی و صادراتی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: ساخت این خط لوله سومین و بزرگترین فاز طرح تامین خوراک پالایشگاه آبادان است که به منظور دستیابی به ظرفیت مورد نیاز در سیستم انتقال نفت و افزایش ضریب اطمینان در عملیات انتقال و استمرار ارسال نفت به سمت پالایشگاه آبادان اجرا می‌شود. وی افزود: فاز دیگر این طرح شامل ساخت ۶۰ کیلومتر خط لوله ۲۴ اینچ از بوستر امیدیه تا مایل ۴۰ ماهشهر بود که در آبان ماه ۱۳۸۵ تکمیل شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. خزرج، برآورد مصوب این طرح را ۶۹۳ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از این مبلغ ۴۵۶ میلیارد ریال صرف خرید لوله و تجهیزات مورد نیاز و بقیه آن صرف عملیات اجرایی طرح می‌شود.