مشهد - زهره الوندی: رییس سازمان بازرگانی استان خراسان رضوی گفت: به طور قطع صادرات کالا از استان خراسان رضوی تا پایان سال جاری به رقم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

علی صفرزاده با اعلام این مطلب افزود: ۱۰ قلم کالای عمده صادرات استان بیش از ۵۰ درصد سبد صادرات را به خود اختصاص داده است. وی با بیان اینکه حدود ۹ درصد صادرات صنعتی و ۱۱ درصد صادرات کشاورزی کشور مربوط به خراسان رضوی است، افزود: ۲۰۰ میلیون دلار صادرات معدنی، ۶۰ میلیون دلار صادرات فرش و حدود ۴۰ میلیون دلار صادرات پسته کشور نیز مربوط به خراسان رضوی است که از سایر گمرکات کشور صادر می‌شود. رییس سازمان بازرگانی خراسان رضوی در ادامه گفت: با توجه به سنتی، کم رقابتی و پرمخاطره بودن بازارهای هدف صادراتی خراسان رضوی مسیر صادرات استان به صورت ویژه طی شده است.

صفرزاده با بیان اینکه خراسان رضوی با داشتن ۷۰۰ صادرکننده عضو CD پس از استان تهران در رتبه دوم قرار دارد، افزود: این استان با پرداخت حدود ۲۴۰ میلیارد ریال جایزه و سهام برای صادرکنندگان طی سال ۸۷ و شش ماه نخست امسال پس از استان تهران بیشترین اقدام را در این جهت انجام داده است. وی با اشاره به اینکه در سال‌های هدف میزان صادرات کل کشور باید به رقم ۵۰ میلیارد دلار برسد، گفت: براین اساس صادرات خراسان رضوی باید حداقل ۵/۲ تا سه برابر رشد داشته باشد تا سهم استان از صادرات ۵۰ میلیارد دلاری به رقم سه میلیارد دلار برسد.