مشهد- زهره الوندی: رییس جدید بانک توسعه صادرات استان خراسان رضوی گفت: تسهیلات بانک توسعه صادرات خراسان رضوی به صادرکنندگان افزایش خواهد یافت.

محمد حبیبی در نشست مشترک اعضای هیات‌مدیره اتحادیه صادر کنندگان استان افزود: مدعی هستم خراسان رضوی، بعد از تهران حرف اول را در زمینه صادرات غیرنفتی، در کشور می‌زند. وی با اشاره به مشکلات در زمینه صادرات غیر نفتی افزود: اعتبارات فعلی بانکی برای صادرکنندگان کافی نیست و باید با انجام رایزنی‌های بیشتر با مرکز، میزان بیشتری از این اعتبارات را مطالبه کرد.

رییس بانک توسعه صادرات خراسان رضوی با بیان اینکه اعتبارات بانکی تخصیص یافته به صادرکنندگان خراسانی در شان این استان نیست اظهار امیدواری کرد این میزان افزایش یابد.

حبیبی خاطرنشان کرد: باید در تخصیص میزان سهم اعتبارات استان خراسان رضوی در بخش صادرات به دلیل معنویت و ظرفیت‌های بالای اقتصادی و صادراتی آن، نگاه فراملی داشت.

او با اشاره به نگاه ویژه دولت به بخش صادرات غیر نفتی گفت: اخیرا دولت نگاه ویژه‌ای به این بخش با کمک به آن، به دلیل ارزآوری آن دارد.

حبیبی با بیان اینکه باید نگاه مثبت و تسهیل‌کننده در پرداخت اعتبارات به صادرکنندگان داشته باشیم، اظهار کرد: پرداخت وام از طریق اعتبار سنجی و بررسی سوابق افراد ضروری است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: سهم صادرکنندگان در کشور از ۴۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی ناچیز است که سهم خراسان رضوی در این میان کمترین است. محمود سیادت بر تعاملات بیشتر بین صادرکنندگان و بانک توسعه صادرات تاکید کرد و افزود: حمایت بیشتر از این بانک را انتظار داریم.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی اقتصاد کشور که صادرات با کاهش قدرت رقابت در بازارهای صادراتی هدف به دلیل تورم ۱۵ الی ۲۰ درصدی، ثابت بودن نرخ ارز و نامناسب بودن جوایز صادراتی مواجه بوده حمایت از صادرکنندگان ضروری است.

وی با ترسیم وضعیت کنونی بازارهای هدف استان، خواستار حمایت دولت از صادرکنندگان شد و اظهار کرد: هر چند که در دنیا در زمینه صادرات دچار مشکل هستیم، ولی بازارهای هدف استان دارای شرایط متفاوت به دلیل نبود سیستم و مراودات فعال بانکی در بعضی بازارها مانند افغانستان و تاجیکستان است.

سیادت گفت: به دلیل سخت بودن شرایط ما در بازارهای هدف، باید سرمایه‌گذاری را در کنار صادرات در آن کشورها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ادامه حضور در بازارهای بین‌المللی بدون حمایت دولت موثر نیست، اظهار کرد: در وضعیت کنونی اقتصادی، ادامه حیات صادرکنندگان در گروی جبران زیان‌های ناشی از فشارهای اقتصادی به وسیله دولت با ارائه تسهیلات است؛ چرا که هم اکنون صادرکنندگان در بازارهای هدف با زیان‌های فراوان اقتصادی مواجه هستند و تنها به دلیل شهامت و جسارت ادامه کار می‌دهند. سیادت خواستار اختصاص سهم بیشتری از تسهیلات بانکی توسط بانک توسعه صادرات به صادرکنندگان شد و اظهار کرد: انتظار ما از این بانک تخصیص تسهیلات بیشتر بانکی به صادرکنندگان خراسان رضوی با توجه به جایگاه بالای استان در صادرات به کشورهای آسیای میانه است. وی همچنین خواستار تسریع در پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان و بازنگری در زمان بازپرداخت آن شد و گفت: تنها راه حل این مشکل، پرداخت وام به صادرکنندگان بر اساس اعتبارسنجی و سوابق افراد است.