دنیای اقتصاد - تبریز - علی نیک‌رفتار: مدیر منطقه ۸ عملیات انتقال گاز کشور گفت: در پی سردی هوا در منطقه شمال غرب کشور مصرف روزانه گاز از ۲۵ میلیون مترمکعب به ۴۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

ولی‌ا... دینی با بیان اینکه مصرف خانگی گاز در این منطقه چهار برابر استاندارد جهانی است، افزود: ۷۰ درصد گاز تولیدی در این بخش مصرف می‌شود.

وی افزایش ۲۰ میلیون مترمکعبی حجم انتقال گاز این منطقه را به واسطه توسعه زیرساخت‌ها دانست و یادآور شد: از این جهت پایداری نسبی انتقال گاز در منطقه وجود داشته و با رعایت عدم مصرف بی‌رویه گاز در فصل زمستان سال جاری خوشبختانه با قطعی گاز مواجه نخواهیم شد.

دینی با اعلام اینکه با اعتبار ۵۵۰ میلیارد ریال تکمیل زیرساخت‌های این ناحیه در دستور کار قرار دارد، افزود: در زمان حاضر انتقال ۷۰ میلیون مترمکعب گاز در این منطقه وجود دارد و مازاد مصرف داخلی نیز به کشورهای همجوار صادر می‌شود.

مدیر منطقه ۸ افزود: در سال‌های گذشته گاز مورد نیاز این منطقه از محور آستارا- اردبیل وارد آذربایجان شرقی می‌شد که با در نظر گرفتن توسعه زیرساخت‌ها هم اکنون از محورهای زنجان، قزوین و ایستگاه تکاب نیز امکان انتقال گاز وجود دارد.

بر اساس این گزارش، منطقه ۸ گاز کشور شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و بخش‌هایی از گیلان، زنجان و کردستان است که دروازه مهمی برای صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه به شمار می‌رود.