دنیای اقتصاد - بیرجند -محمد قربانی: مدیر کل اداره راه و ترابری استان خراسان جنوبی گفت: امسال در بودجه سال ۸۸، ۳ میلیارد تومان اعتبار به طرح باند دوم بیرجند - نهبندان اختصاص یافته است که به محض ابلاغ و تکمیل مطالعات، پیمانکار شروع به کار خواهد کرد.

ابراهیم نصری در نشستی با خبرنگاران همچنین گفت: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مربوط به ۶ طرح راه اصلی و نیز طرح راه‌آهن است که این مقدار اعتبار تقریبا۵ برابر اعتبار سال ۸۶ است.

وی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی ۵۰۰ کیلومتر مسیر راه‌آهن دارد، از هزینه کردن ۵۰۰ میلیارد تومان در آینده از این اعتبار در بخش راه‌آهن و همچنین از ساخت ۱۰۰ متر ایستگاه راه‌آهن از محل اعتبار راه‌آهن در نگینان خبر داد.

وی با بیان اینکه بخش اعظم اعتبارات در ساخت و ارتقای راه‌های اصلی و فرعی و راه‌آهن هزینه می‌شود، افزود: ساخت راه‌آهن، دو بانده کردن جاده، ایجاد بزرگراه و اتوبان از اولویت‌های مهم است.

وی طول راه‌های اصلی استان را در حال حاضر ۶۷۰ کیلومتر و طول ۶ راه اصلی در دست اقدام را ۹۵۰ کیلومتر اعلام و اظهار کرد: جاده‌های روستای مرک، ورودی شوکت آباد، شهید زارع، منصورآباد، شهرهای مود و شوسف دوبانده می‌شوند.

وی تصریح کرد: امسال اعتبارات تحقق یافته راه و ترابری استان ۷۷ میلیارد تومان است که از این مقدار ۵۶ میلیارد تومان اعتبار ملی و ۲۱ میلیارد تومان اعتبار استانی می‌باشد که با نگاه ویژه دولت ۷۲ درصد اعتبار ملی و ۲۸ در صد آن استانی است، ولی آمار سال ۸۶ عکس این میزان اعتبار را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه اعتبارات راه روستایی در سال ۸۶، ۴ میلیارد تومان بوده بیان کرد: امسال ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در این بخش در نظر گرفته شده که تا پایان سال مالی به ۱۵ میلیارد تومان خواهد رسیدکه ۵/۳ برابر افزایش میزان اعتبار نسبت به سال ۸۶ را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۱ میلیارد تومان اعتبارات ملی در بخش آسفالت روستایی هزینه شده، یادآور شد: جاده روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان فردوس ۱۰۰ درصد، بشرویه ۹۸ درصد، بیرجند ۹۰ درصد، نهبندان و سربیشه ۷۶ درصد آسفالت شده‌اند و قبل از برنامه پنجم توسعه جاده‌های همه روستاها آسفالت خواهند شد.

وی اعلام کرد: ۲۷۹ هزار و ۴۰۰ نفر در ۸۳۱ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان ساکن هستند که از این جمعیت ۲۵۱ هزار نفر از راه آسفالته برخوردار هستند که ۹۰ درصد این روستاها را تشکیل می‌دهند.

وی همچنین از در دست اقدام بودن آسفالت ۲۱۸ روستا که ۳۰ روستا تا پایان سال مالی به بهره‌برداری خواهد رسید، خبر داد.