مشهد- زهره الوندی: نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران انرژی در زمینه منابع آب و گاز در خراسان رضوی گفت: با روند فعلی تخصیص اعتبارات گازرسانی به روستاهای خراسان رضوی ۱۴۰ سال زمان می‌برد. امیر حسین قاضی زاده در نشست مشترک با وزیر نیرو، به بحران آب در مشهد اشاره کرد و گفت: با توجه به نرخ رشد جمعیت در مشهد آب سد دوستی تنها برای ۱۵ سال کافی است و بعد از ۱۵سال نمی‌دانیم که چه سرنوشتی خواهیم داشت.

وی با اشاره به مشکل آب در روستاها نیز گفت: بزرگ اربابان به طرق خاصی این مشکل را حل کرده‌اند، اما کشاورزان خرده پا همچنان با این مشکل دست به گریبانند.

وی با بیان اینکه نرخ آب در دشت مشهد ساعتی هشت‌میلیون‌تومان است، گفت: کشاورزان توان خرید را ندارند و این عدم توانایی منجر به افزایش حاشیه نشینی در مشهد می‌شود.

قاضی‌زاده با اشاره به اینکه در تمام رینگ شمالی مشهد در بحث آب روستایی مشکل داریم، گفت: با این وضعیت اکنون شاهد شکل‌گیری یک حاشیه جدید برای مشهد هستیم.

وی همچنین به فاضلاب سطحی مشهد که به کشف‌رود می‌ریزد، اشاره کرد و گفت: تمام سبزیجات و صیفی‌جات اطراف کشف‌رود با فاضلاب خالص آبیاری می‌شود و سرطان‌زا است.

به گفته وی، ۱۳۵‌میلیارد‌تومانی که برای ساماندهی کشف‌رود در زمان استاندار سابق به این امر اختصاص یافته بود هنوز پرداخت نشده و به مرحله اجرا نرسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه از مساحت یک‌هزار هکتاری مزارع اطراف کشف‌رود تنها ۱۴۰ هکتار تحت پوشش کاشت صنوبر قرار گرفته، گفت: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی این منطقه خیلی آلوده است، کاشت درخت صنوبر و توت ونی را جایگزین کرده‌ایم که به واسطه عدم تخصیص بودجه هنوز اجرایی نشده است.