دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی بی بالانی: عملکرد عمرانی سال جاری در منطقه آزاد انزلی ۲ برابر مجموع عملکرد سال‌های ۸۴، ۸۵ و ۸۶ بوده و این مهم بیانگر عزم جدی سازمان برای تکمیل زیرساخت‌های ضروری به منظور جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی است.

عبدالعظیم بازگیر، قائم‌مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی با اعلام این مطلب گفت: این سازمان در سال ۸۴ عملکرد عمرانی نداشته؛ اما در سال ۸۵ با استقرار مرکز سازمان در محدوده منطقه، عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی و زیرساختی را با اعتباری بالغ بر ۴۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال آغاز و در سال ۸۶ با ۷۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ادامه داد.

وی میزان اعتبارات هزینه شده در طرح‌های عمرانی سال ۸۷ را ۲۴۰ میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: حدود ۲۳۵ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های عمرانی منطقه آزاد انزلی در سال جاری هزینه شده؛ در حالی که درآمد‌های سازمان طی همین مدت حدود ۲۴۶ میلیارد ریال بوده است.

قائم مقام منطقه آزاد انزلی با اشاره به سال اصلاح الگوی مصرف گفت: با سرلوحه قرار دادن بحث اصلاح الگوی مصرف در برنامه‌های سال جاری و اعمال کنترل و نظارت‌های بودجه‌ای صحیح درصد هزینه‌های جاری سازمان نسبت به هزینه‌های عمرانی از ۳۱ درصد در سال ۸۵ به ۱۰ درصد در سال جاری کاهش یافته است.

بازگیر افزود: مجموع اعتبارات هزینه شده در طرح‌های عمرانی به بهره‌برداری رسیده در منطقه آزاد انزلی حدود ۱۸۰میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: محوطه‌سازی مرحله اول بخش تجارت و محوطه‌سازی محدوده ۷۰ هکتاری، فنس کشی محدوده شهرک صنعتی، فاز اول طرح ساحلی، اجرای طرح‌های عمرانی-خدماتی روستاهای محدوده منطقه،توسعه ظرفیت و به روز رسانی واگذاری خطوط تلفن ثابت، اجرای طرح‌های متنوعITC،ایجاد شبکه گاز، اجرای خط انتقال آب و طرح برق ۳ مگاواتی همراه با تامین روشنایی در مسیر مواصلاتی حسن رود به طالب آباد در مسیر ترانزیتی رشت-انزلی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی به بهره‌برداری رسیده در منطقه آزاد انزلی است.

قائم‌مقام منطقه آزاد انزلی ساخت موج‌شکن‌های بندر بزرگ کاسپین (بزرگ‌ترین بندر ایران در حاشیه دریای خزر)، ادامه ساخت مسیر ۴ خطه سه راه حسن رود به منطقه، ساخت ساختمان اداری، مطالعه و ایجاد پست ۶۳ کیلو‌ولت برق، مطالعه ایجاد و اتصال خطوط ریلی منطقه به راه‌آهن سراسری و آغاز طرح ساخت تقاطع غیرهم‌سطح در مسیر حسن رود به زیباکنار را از دیگر پروژه‌های در دست اجرا در منطقه آزاد انزلی دانست.

بازگیر اعتبار طرح‌های عمرانی در دست اجرای سازمان منطقه آزاد انزلی را بالغ بر ۱۷۳ میلیارد ریال اعلام کرد.