دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی بی‌بالانی: گمرکات گیلان با ۲۷ درصد افزایش صادرات چمدانی در ۸ ماه ابتدای سال جاری رتبه نخست صادرات چمدانی کشور را به خود اختصاص داد.

غلامحسین نوحی، ناظر گمرکات استان گیلان با اعلام این خبر گفت: ۱۲ هزار و ۱۴۳ تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۵۲۶ دلار در ۸ ماهه سال جاری به صورت چمدانی از گمرکات استان صادر شده که علاوه بر افزایش ۲۷ درصدی ارزش، از نظر وزن نیز ۱۰ درصد افزایش داشته است. وی با بیان این مطلب که گمرک آستارا با ۱۲ هزار و ۴۴ تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۷۳۸ دلار بیشترین میزان صادرات چمدانی را داشته، افزود: ۴۱۹ هزار و ۴۱۸ تن کالا شامل محصولات نباتی، مصنوعات و محصولات معدنی به ارزش ۲۵۰ میلیون و ۸۹۳ هزار دلار از گمرکات استان به کشورهای آذربایجان، روسیه، امارات و عراق صادر شده است.

ناظر گمرکات استان گیلان ادامه داد: گفتنی است مواد سوختنی، آهن‌آلات، تخته، تجهیزات حفاری، کامیون، تراکتور و روغن موتور به وزن ۴۹۲ هزار و ۶۲۷ تن و به ارزش ۳۴۲ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۵۷۵ دلار ازطریق گمرکات استان و ازکشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان و ترکمنستان به پاکستان، امارات، عراق و افغانستان ترانزیت شده است.

نوحی گفت: در مدت یاد شده ۴ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۶۴۹ تن کالا شامل آهن و ماشین‌آلات، چوب و وسایل برقی و صنعتی و محصولات شیمیایی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۱۸ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۹۳۶ دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده که کاهشی ۱۸ درصدی را از نظر ارزش واردات نشان می‌دهد. وی در پایان از بارگیری ۲۲۰ هزار و ۲۱۴ دستگاه کامیون از ابتدای سال تاکنون خبر داد و افزود: این بارگیری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است، همچنین ۱۳۹۲ فروند کشتی طی مدت یاد شده با ۳۵ درصد افزایش وارد استان شده است.