دنیای اقتصاد - رشت: مشاور استاندار گیلان در امور کشاورزی از بهره‌برداری کارخانه فرآوری چای نمونه لاهیجان در آینده نزدیک خبر داد.مهندس محمدرضا طاهرزاده، با اعلام این مطلب افزود: این کارخانه با سرمایه‌گذاری یک تانزانیایی در حال ساخت است و با بهره‌برداری از آن در آغاز برداشت چای در اردیبهشت ماه سال ۸۹ در آن چای خشک داخلی فرآوری خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارخانه دیگری نیز در منطقه املش در حال ساخت است که به زودی افتتاح می‌شود، افزود: با بهره‌برداری از این دو کارخانه بخش بزرگی از معضل چندین ساله چای خشک داخلی حل می‌شود. طاهرزاده در ادامه گفت: در سال جاری ۱۶۳‌هزار تن برگ سبز چای به قیمت تقریبی ۵۲‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون‌تومان از سوی سازمان تعاون روستایی استان گیلان از کشاورزان چایکار خریداری شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه مقرر شده است از زمستان سال جاری هر ساله ۷‌هزار هکتار از باغات چای کف‌بر شوند، افزود: در این زمینه طرحی توسط سازمان چای شمال تهیه شده که بر اساس آن از نظر ضرر و زیان و تسهیلات، کشاورزان تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

طاهرزاده در ادامه از تمامی نهادهای دولتی خواست با تشکل‌های بخش خصوصی از قبیل سندیکای کارخانجات چای‌سازی و تعاونی‌های چایکاران به صورت هماهنگ و منسجم همکاری مستمر داشته باشند تا بتوان مشکلات چای را برطرف کرد.