چالش‌های جدید در تامین آب شهر قم

تنها ۵‌میلیون متر مکعب از آب سد ۱۵ خرداد به صورت ثقلی قابل برداشت است گروه استان‌ها - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از ایجاد چالش‌های جدید در رابطه با تامین آب شهر قم طی دو ماه آینده خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، عبدالحمید توکلی‌بینا در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم با اعلام این مطلب و با بیان اینکه در واقع در بهره‌گیری از آب سد ۱۵ خرداد به صورت قطره‌چکانی عمل می‌کنیم، ابراز کرد: با توجه به اینکه تنها ۵‌میلیون متر مکعب از آب سد۱۵ خرداد به صورت ثقلی قابل برداشت است، به نظر می‌رسد در دو ماه آینده با چالش‌هایی جدید در رابطه با تامین آب شهر قم مواجه شویم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ذخیره آب سد ۱۵خرداد ۲۳‌میلیون متر مکعب است، اظهار کرد: این میزان نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰‌درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کاهش وابستگی نیاز آب شهر قم به سد ۱۵خرداد خاطرنشان کرد: در سال ۸۶ میزان ۶۶‌درصد آب مورد نیاز شهر قم از سد ۱۵ خرداد و مابقی از چاه‌های داخل شهر و علی‌آباد تامین می‌شد، اما در هشت ماه اول سال جاری ۴۴‌درصد آب مورد نیاز شهر قم از سد و مابقی از چاه‌ها تامین شده است.

توکلی بینا در ادامه با اشاره به خشکسالی دو سال اخیر در استان، به تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش مشکلات ناشی از خشکسالی پرداخت و گفت: نیاز آب شرب شهر قم از طریق ۴۶ حلقه چاه در داخل و خارج شهر و سد ۱۵ خرداد تامین می‌شود.

وی افزود: البته با تلاش‌های صورت گرفته توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای سامانه پمپاژ شناوری برای بهره‌گیری از حجم باقی‌مانده سد ۱۵ خرداد آماده شده و موجب کاهش بخشی از نگرانی‌های ما در رابطه با تامین آب شده است. توکلی‌بینا در ادامه با اشاره به کاهش شاخص رشد مصرف آب در قم در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن بیان کرد: فعالیت‌های صورت گرفته در مدیریت تولید و تقاضا که در دو سال اخیر انجام شد کمک زیادی به ما در این رابطه کرده است.

وی همچنین تاکید کرد: شاخص رشد مصرف در هشت ماه امسال به هفت دهم‌درصد کاهش یافته است و این در حالی است که سالانه سه‌درصد به مشترکان آب اضافه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم حفر و تجهیز چاه‌های جدید، بهسازی چاه‌ها، فرهنگ‌سازی، تسریع در رسیدگی به حوادث، ارتقای نگهداری، نگهداری و رسیدگی به تاسیسات و کاهش خرابی تاسیسات را از جمله فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب در مدیریت تولید و مصرف عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: تمام تلاش ما در آب و فاضلاب قم، تامین آب مناسب و کسب رضایت مردم بوده است که به حمدالله با اقدامات صورت گرفته تا حد بالایی این مهم تحقق یافته است.