ساخت پایانه صادراتی  سنگ شرق  کشور

خراسان جنوبی به زودی از لحاظ توسعه اقتصادی به حد مطلوب سایر استان‌ها می‌رسد بیرجند- محمد قربانی: عملیات اجرایی اولین پایانه صادراتی مواد معدنی سنگ شرق کشور در خراسان جنوبی آغاز شد.

مدیرعامل شرکت سنگ نگین خراسان جنوبی در این مراسم میزان اعتبار فاز اول طرح را ۴‌میلیارد‌تومان عنوان کرد و افزود: در صورت بهره‌برداری این طرح به صورت مستقیم برای ۷۰ نفر در استان اشتغالزایی می‌شود.

وی گفت: این میزان اعتبار توسط بخش خصوصی و کمک بلاعوض سازمان بازرگانی تامین خواهد شد.محمود رضا عابدینی زیربنای این پایانه را ۳۵ هکتار عنوان و تصریح کرد: در کنار این طرح ۴۵۵ هکتار منطقه ویژه وجود دارد و در مجموع زیربنای کل این پایانه ۵۰۷ هکتار خواهد بود.وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۷۹ معدن با ۲۸ گونه مختلف سنگ که بیشترین آنها سنگ‌های تزیینی هستند در استان فعالیت دارند، افزود: این واحدها در مجموع برای حدود دو‌هزار ۵۰۰ نفر در استان اشتغالزایی داشته است.

وی از فعالیت ۴ گروه گمرک، انبار گمرک، پایانه و منطقه ویژه در این طرح خبر داد و اظهار کرد: با ایجاد غرفه‌های مختلف و نمایشگاه در این پایانه به تجار این امکان داده می‌شود تا با دیدن محصولات متنوع سرمایه‌گذاری و خرید راحت تری را داشته باشند.وی صدور مجوز برای این پایانه را از جمله مشکلات فراروی طرح دانست و افزود: روند صدور مجوز طولانی شده و خواستار رسیدگی و حل این مشکل شد.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خراسان جنوبی نیز در این مراسم بهره‌برداری از این طرح را گام موثری در توسعه اقتصادی عنوان و اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی به خصوص استانداری نقش مهمی در تامین اعتبارات دارند که باید همکاری لازم را در بهره‌برداری از این طرح انجام دهد تا زیر ساخت‌های لازم فراهم شود. مجید امینی از مدیران دستگاه‌های دولتی خواست تا ضریب ریسک پذیری خود را بالا ببرند و اهداف سیستم بوروکراسی را از یاد نبرند و این مساله باید در توسعه اقتصادی استان حل و فصل شود.

وی نرخ مشارکت اقتصادی کل استان را نسبت به کل کشور بالا اعلام و تصریح کرد: طبق برآورد مرکز آمار در خصوص تعداد بیکاران باید سالانه ۲۰‌هزار شغل ایجاد شود تا نرخ بیکاری ثابت باقی بماند.مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات سازمان توسعه تجارت ایران هم هدف این مجموعه را سوق دادن صادرات ایران به مجموعه‌های بزرگ ذکر کرد تا در بازارهای جهانی فعالیت بیشتری داشته باشیم.لیلا باغبان وجود این پایانه را گام مهمی در منسجم کردن معدن‌های پراکنده عنوان و تصریح کرد: اصلاحات لازم روی طرح صورت گرفته و مجوز پایانه به زودی صادر خواهد شد.وی کمک به آزمایشگاه کنترل کیفیت کالاهای صادراتی استان، کمک به نمایشگاه، کمک به تجهیز بازارچه یزدان و میل ۷۸ و حضور شرکت‌های صادراتی استان در خارج از کشور را از جمله فعالیت‌های وزارت در جهت توسعه اقتصادی استان عنوان کرد.وی همچنین با اشاره به اینکه مسوولان توجه ویژه به زیرساخت‌های استان دارند، اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک خراسان جنوبی از لحاظ توسعه اقتصادی به حد مطلوب سایر استان‌ها برسد. رییس سازمان بازرگانی استان خراسان جنوبی هم در این مراسم با اشاره به صدور مجوز برای پایانه صادراتی افزود: با توجه به اینکه طرح توجیهی نمونه در کشور در این زمینه وجود نداشته با ارائه این طرح به سازمان توسعه تجارت کشور و انجام یکسری اصلاحات مجوز مدنظر آماده و طی چند روز آینده مجوز داده خواهد شد. نادر میرشکار گفت: مشکل خاصی در این زمینه نداریم و امیدواریم با راه‌اندازی این پایانه به اهداف مدنظر دست یابیم.