بیرجند - دیمه ور: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی گفت: این استان توان تولید ۶۳۸‌هزار تن علوفه را در شرایط نرمال دارد.

حبیب‌الله شریفی در جمع خبرنگاران بیرجند با بیان این که ازابتدای آبان ماه سال جاری مراتع آزاد سازی شده افزود: بالغ بر ۴۵۰‌هزار هکتار مراتع در سطح استان احیاء شده که بین ۴۵ تا ۶۰ روز به طول می انجامد‌. وی با اشاره به این که دام‌های موجود در استان سه‌میلیون و ۳۰۰‌هزار راس است تصریح کرد: مراتع جوابگوی یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحد است که یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار واحد مازاد هستند.

وی مساحت مراتع استان را ۶‌میلیون و ۲۰۰‌هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از این تعداد، ۶‌هزار و ۸۸ هکتار مراتع خوب، ۶۵۰‌هزار هکتار مراتع متوسط و ۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار مراتع فقیر است‌.

شریفی با اشاره به پیگیری بحث ممیزی مراتع استان اظهار کرد: بالغ بر ۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار هکتار در ۲۹۱ سامانه ممیزی مراتع انجام و ممیزی درحدود یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار هکتار انجام نشده است‌.

وی همچنین از شناسایی ۲۰‌هزار بهره‌بردار درمراتع استان خبر داد و افزود: ۱۰‌هزار و ۲۳۳ فقره پروانه مرتعداری صادر که حکم سند مالکیت را دارد.

وی دسترسی آسان به اطلاعات آمار ممیزی، اجرای صحیح طرح مدیریت و کنترل پروانه‌های مرتعداری و نظارت بهینه و موثر بر روند اصلاح و احیای مراتع و بهبود وضعیت مراتع کشور را از جمله اهداف سیستم نرم‌افزار ممیزی در استان عنوان کرد.

وی اعتبارات این سازمان را در سال جاری ۶‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون تومان عنوان کرد که از این میزان دو‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون تومان اعتبار استانی و ۴‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان اعتبارات ملی است‌. وی تعداد طرح‌های سال جاری سازمان را ۱۸۹ در قالب ۲۴ طرح عنوان کرد.

وی طرح مشترک آبخیزداری سیاهکوه، صیانت از جنگل‌های ایران تورانی و طرح منشا یابی گرد و غبار و توفان حاصل از فرسایش بادی و راهکارهای مقابله با آن را از جمله طرح‌های شاخص این سازمان برای طرح‌های پیشنهادی سفر سوم ریاست‌جمهوری عنوان کرد.