بیرجند - حمید قربانی: معاون سیاسی وزیر کشور گفت: در چهار سال گذشته ۶‌هزار طرح در خراسان جنوبی افتتاح شده است.

سیدصولت مرتضوی در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی در بیرجند افزود: در دولت نهم در برخی از شاخص‌ها به اندازه ۴۰ سال فعالیت شده است‌. وی از آسفالت یک‌هزار و ۳۶۵کیلومتر راه روستایی و ایجاد‌هزار و ۲۱کیلومتر راه در بخش روستاهای این استان خبر داد و گفت: در این مدت ۲‌هزار و ۲۴۹ واحد روستایی ساخته و ۳۹۳طرح‌هادی روستا تهیه و در ۱۳۲ روستا بهسازی تمام شده است.

مرتضوی به ساخت ۱۱۵ خانه عالم روستایی اشاره کرد و افزود: قبل از دولت نهم تنها ۱۷ خانه عالم در استان خراسان جنوبی وجود داشت. وی از تصویب طرح جامع ۱۷ شهر، در حال اجرا بودن ۱۸ جایگاه سوخت CNG، آسفالت ۱۳‌میلیون متر معابر شهری، اجرای ۱۴۲ کیلومترخط انتقال و توزیع آب به عنوان بخشی دیگر از خدمات چهارساله خود یاد کرد و تصریح کرد: ۵۵۰ تخت بیمارستانی به بهره‌برداری رسیده که ۵۰‌درصد پیشرفت داشته است‌. مرتضوی به یک‌هزار و ۶۷۷ کیلومتر خط انتقال و تغذیه گاز اشاره کرد و گفت: قاین، بیرجند، فردوس، آرین‌شهر، خضری، آیسک، سه‌قلعه، بشرویه و اسلام‌آبادهم‌اکنون از نعمت گاز برخوردار و در آینده‌ای نزدیک خوسف و بسیاری از روستاهای خراسان جنوبی نیز از این نعمت بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به ایجاد ۳۵‌هزار فرصت شغلی در استان گفت: در اسفند سال ۸۳ مجموع بیمه‌شدگان استان ۳۹‌هزار نفر بود و در اسفند ۸۷ این میزان به ۶۴‌هزار نفر رسید.

وی از پرداخت ۴‌هزار و ۵۱۵ فقره وام ازدواج، آماده‌سازی زمین مسکن مهر برای ۱۷‌هزار نفر و پرداخت تسهیلات مسکن مهر به ۷‌هزار نفر در چهار سال گذشته خبر داد و افزود: نرخ بیکاری استان از ۶/۱۶‌درصد در سال ۸۴ به ۵/۱۰‌درصد در حال حاضر رسیده و در برخی فصول این نرخ در خراسان جنوبی تک‌رقمی شد.

وی از اخذ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ برای راه‌آهن خراسان جنوبی و به دنبال آن قرار گرفتن راه‌آهن در ردیف بودجه‌ای خبر داد و گفت: منطقه آزاد تجاری بیرجند نیز تصویب و مجوز باند دوم محور نهبندان- بیرجند برای دوبانده شدن گرفته شده است.