مشهد- فاطمه رمارم: مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بر ضرورت حضور ناظرین شرعی و بهداشتی در کشتارگاه‌های خراسان رضوی تاکید کرد.

حجت‌الاسلام محمد امیری، در جلسه‌ای در شهرستان گناباد و در حضور امام جمعه این شهرستان، با اعلام این خبر افزود: شهرداری شهرستان تاکنون اقدامات مطلوبی به منظور بازسازی کشتارگاه دام این شهرستان انجام داده، اما با توجه به شرایط موجود، این کشتارگاه در مکان مناسبی قرار نداشته و موجبات نارضایتی ساکنین منطقه را در پی داشته است.

وی اظهار کرد: مسوولین شهرستان گناباد آمادگی خود را برای ارائه تسهیلات به افراد متقاضی ساخت کشتارگاه صنعتی در گناباد اعلام داشته‌اند، ولی با توجه به لزوم حجم بالای سرمایه‌گذاری در این بخش، تاکنون فرد یا افرادی در این خصوص اعلام آمادگی نداشته اند.

محمد امیری، تصریح کرد: حضور ناظرین بهداشتی دامپزشکی و ناظرین شرعی در کشتارگاه‌های دام و طیور استان سلامت محصولات این مراکز را از ابعاد بهداشتی و حلال بودن تضمین کرده و این موارد نیز بسترساز امنیت غذایی جامعه و در نتیجه سلامت روح و جسم افراد است.

وی افزود: مسوولین در کشتارگاه دام گناباد متعهد شده‌اند که کشتار را فقط در حضور ناظرین فنی و شرعی دامپزشکی انجام دهند و هرگونه تخلف در این مورد از سوی دامپزشکی شهرستان و استان قابل پیگیری است.

حجت الاسلام امیری هشدار داد، در صورتی که شرایط ذبح شرعی در کشتارگاهی رعایت نشود، دام‌های کشتار شده از طریق کارشناس دامپزشکی در آن کشتارگاه قبل از ورود به بازار معدوم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات دفتر نمایندگی ولی فقیه در این اداره کل، تمامی کشتارگاه‌های طیور استان، علاوه بر ناظر بهداشتی دامپزشکی دارای ناظر شرعی نیز هستند و در مورد کشتارگاه‌های دام نیز تاکنون برای ۱۰ کشتارگاه با ظرفیت بالای دام، ناظر شرعی تعیین و برای بقیه نیز اقدامات لازم برای استقرار ناظرین شرعی انجام شده است.

امیری افزود: تمامی ذابحین کشتارگاه‌های دام و طیور استان نیز به تعداد ۲۷۰ نفر آموزش‌های لازم در زمینه ذبح شرعی دام و طیور را داده و برای هریک از آنها از سوی دفتر نمایندگی

ولی فقیه در دامپزشکی استان، کارت شناسایی ویژه ذبح شرعی صادر و اطلاعات آن در بانک رایانه‌ای ذابحین استان ثبت شده است.