اردبیل - مهدی حسین‌نژاد: رییس سازمان بازرگانی استان اردبیل گفت: ‌درنیمه اول امسال بیش از ۴۰‌هزارتن کالا به ارزش ۳۰‌میلیون‌دلار ازاستان اردبیل به خارج از کشور صادر شده است‌.

به گزارش خبرنگار ما، محمد جعفر عظمایی در تجلیل از بازرگانان نمونه استان اردبیل افزود‌: این میزان صادرات ازنظر وزنی ۲۲‌درصد افزایش یافته اما از نظر ارزش تغییری نیافته است‌.

وی گفت: ‌درسال جاری متوسط بهای هرتن کالای صادراتی استان از۷۹۰‌دلار سابق به ۶۰۰‌دلار کاهش یافته واین زنگ خطری برای کاهش ارزش صادرات استان است‌.

عظمایی روند واردات استان را نیز درحال افزایش دانست و اظهار کرد: در شش ماه اول امسال ۳۴‌هزارتن کالا به ارزش ۴۰‌میلیون‌دلار وارد استان شده که ازنظر ارزش ۲۵۰‌درصد و ازنظر وزن ۲۴‌درصد رشد نشان می‌دهد.

وی گفت: ‌این میزان واردات با توجه به کالاهای سرمایه‌ای نگران‌کننده نیست و نقش مهمی در افزایش اشتغال و رشد تولید داخلی دارند‌.

رییس سازمان بازرگانی استان اردبیل مشکل اصلی تجارت خارجی استان را استقرار نیافتن صنایع مادر دراستان اعلام کرد و گفت:‌ با راه‌اندازی آنها و ایجاد خوشه‌های صنعتی و تولیدی مرتبط صادرات استان رشد خواهد یافت‌.

وی بی‌توجهی به موضوع بازاریابی، نبود زیرساخت‌‌های لازم برای تولید، نبود تشکل‌های حرفه‌ای صادرات و نیز نبود ذخیره‌سازی برخی اقلام تولیدی را ازجمله مسائل مهم در بروز مشکل تجارت خارجی استان عنوان کرد‌.

وی ۹۰‌درصد مراودات تجاری استان را مربوط به تارت آذربایجان اعلام و اظهار کرد:‌ صادرکنندگان استان از بازارهای مهم و پرسودی مانند عراق، ارمنستان، ترکیه، قزاقستان و گرجستان غافل هستند‌.