افزایش 48‌درصدی صادرات کالا از فارس

شیراز - محمد صداقت: استاندار فارس از افزایش ۴۸‌درصدی صادرات کالا از این استان خبر داد.

محمدرضا رضازاده در مراسم روز ملی صادرات در جمع صادرکنندگان و بازرگانان این استان با بیان این مطلب افزود: به‌دلیل بحران‌های جهانی، صادرات کشور به ۱۰‌درصد رسیده است، این در حالی است که استان فارس در زمینه صادرات به رشد ۴۸‌درصدی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری ۳۱۸‌هزار و ۵۱۳ تن کالای غیر نفتی به ارزش ۷/۱۶۹‌میلیون‌دلار به ۶۶ کشور جهان صادر شده است، افزود: در این میان سهم بخش صنعت از این میزان صادرات ۶/۲۳‌درصد، کشاورزی ۱/۴۶‌درصد، فرش دستباف و صنایع دستی ۲/۱۲‌درصد و مواد معدنی ۱/۱۸‌درصد بوده است. رضازاده در ادامه با اعلام اینکه برای رسیدن به بازارهای هدف باید صادرات پایدار محور توسعه قرار بگیرد،گفت: حضور در عرصه صادرات تنها خارج کردن کالا و فعالیت اقتصادی در این بخش نیست، بلکه با خروج کالا از کشور مباحث فرهنگی نیز در سایر کشورها توسعه خواهد یافت، چرا که همزمان با ورود یک کالای ایرانی به یک کشور دیگر مباحث فرهنگی و اجتماعی نیز وارد آن جامعه شده و علایق فرهنگی ایران نیز با دیگر کشورها گره خواهد خورد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه صادرات کالا از کشور طی چند سال اخیر از ۵/۷‌میلیارد‌دلار به ۲۳‌میلیارد‌دلار رسیده است، گفت: این میزان صادرات افزایش ۳ برابری نشان می‌دهد.

رضا زاده تصریح کرد: به رغم مشکلات اقتصاد جهانی، این میزان افزایش صادرات نشان از کار و تلاش صادر کنندگان دارد، در عین حال باید به دنبال گسترش صادرات نیز بود؛ چراکه صادرات موردی نیز مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه شتاب رشد سال‌های گذشته نسبت به امسال کم بوده است، گفت: اگر کارها بر اساس ایمان و نگاه بلند به بازار هدف و تعامل و همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای آفریقایی و اروپایی باشد با نگاه به صادرات پایدار با هدف تولید دست می‌یابیم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: حضور در بازارهای هدف، شناخت و کارکردن زمان می‌برد و باید با یک کار نرم‌افزاری به‌دنبال صادرات بود.

استاندار فارس تصریح کرد: با حضور هیات‌های صادرکننده در کشورهای مقصد و هدف، شاهد توسعه صادرات می‌شویم که در این زمینه در دیدار هیات فارس از کشور عراق شاهد صادرات از دو به ۱۰‌درصدی بوده‌ایم.

وی در ادامه حرکت دفعی را در توسعه صادرات مردود شمرد و اضافه کرد: باید فرهنگ مشتری‌مداری و صادرات را با فرهنگ‌سازی تلفیق کرد. در ادامه مراسم، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: لازمه توسعه تجارت، تقویت زیرساخت‌ها است که در این راستا مباحث مختلف اقتصادی به طور کامل به یکدیگر وابسته بوده و چنانچه در هر کدام از این مراحل موفقیت حاصل نشود، توسعه صادرات نیز موفق نخواهد بود. جعفر قادری در ادامه با تاکید بر اهمیت ذخایر گازی و پتروشیمی در استان فارس نیز گفت: برای دستیابی به ضریب نسبی صادرات باید به صنایع تبدیلی توجه کرد و با توجه به ذخایر عظیم گازی و پتروشیمی سمت و سوی توسعه اقتصادی باید به اینگونه صنایع گرایش بیابد.

وی افزود: تخصصی شدن و توسعه فضای فیزیکی گمرک باید به شکل جدی دنبال شود و از طرفی مدیران فرودگاه باید یک چارچوب مشخص برای توسعه زیرساخت‌های صادراتی فراهم کنند تا امکان جذب سرمایه گذاران خارجی وجود داشته باشد. در این مراسم به تعدادی از صادرکنندگان نمونه هدایایی داده شد.