مشهد - فاطمه رمارم: کارشناسان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، پس از بازرسی‌های انجام شده از اماکن تولید، نگهداری و عرضه انواع فرآورده‌های خام دامی در ۵ ماه ابتدای امسال، بیش از ۶۴‌هزار کیلوگرم انواع گوشت سفید و قرمز و سایر فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی را از سطح استان جمع‌آوری و توقیف کردند.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی میزان بازدیدهای انجام شده از مراکز فوق را طی مدت یادشده، بیش از ۹۳‌هزار فقره عنوان کرد و با اشاره به اهمیت موضوع نظارت بر بهداشت عمومی جامعه، خاطرنشان کرد: با همکاری دستگاه قضایی، در ۵ ماه ابتدای سال جاری۶۹۶ پرونده نیز برای متخلفان این حوزه توسط دامپزشکی تشکیل و برای رسیدگی به مراجع ذیصلاح ارسال شده است.

دکتر جعفر عطارباشی از تمامی شهروندان خواست با توجه به اهمیت نظارت دامپزشکی، از کشتار دام خارج از کشتارگاه و در معابر عمومی پرهیز و از خرید گوشت خارج از شبکه توزیع و دستفروشان خودداری کرده و در صورت مشاهده موارد غیربهداشتی، مراتب را با نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی محل سکونت خود درمیان‌گذارند تا برخوردهای قانونی و لازم صورت پذیرد.

این مسوول با اشاره به مخاطرات ناشی از کشتار غیرمجاز دام در سطح معابر عمومی، تصریح کرد: با توجه به امکان شیوع انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از قبیل تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو، شاربن و... و نیز آلودگی‌های زیست‌محیطی که در اثر کشتارغیرمجاز دام پدیدار خواهد شد، بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۳۷ قانون تعزیرات حکومتی با خاطیان به شدت برخورد شده و دامپزشکی ضمن تشکیل پرونده و درج صورتجلسه، موارد را برای رسیدگی به مراجع قضایی معرفی

خواهد کرد.