تبریز - اسد فلاح: معاون اداری مالی شرکت مس ایران گفت: تمامی درآمد حاصله از مس سونگون صرف توسعه آن شده و هیچ درآمدی از آن به خارج از استان آذربایجان شرقی نرفته است.

علی رستمی در همایش توسعه ارسباران اظهار کرد: تمام درآمد مس سونگون صرف توسعه این مجتمع شده و هیچ درآمدی از این مجتمع به خارج از استان نرفته و با تلاش‌ مسوولان از درآمد سایر استان‌ها نیز کسر شده و در این مجتمع هزینه می‌شود. وی توسعه انسانی را یکی از نیازهای مهم برای توسعه همه جانبه عنوان و بیان کرد: کارشناسان متخصص و نیروی انسانی ماهر در منطقه از مزیت‌های بالای آن محسوب می‌شود.

معاون اداری مالی شرکت مس ایران یکی از اهداف مسوولان مس ایران را ایجاد طرح‌های توسعه معادن مس در منطقه بالایی مس سونگون اعلام کرد. رستمی گفت: با تلاش همه جانبه کارشناسان و تکنسین‌های شرکت مس در طراحی و راه‌اندازی صنایع‌، هیچ گونه وابستگی به خارج نداریم و همه طرح‌های در دست اجرای مس توسط صنعتگران ایرانی ساخته می‌شود.

وی ابراز کرد: طرح تغلیظ مس سونگون با اعتباری بالغ بر دو ‌هزار ‌میلیارد ریال در جوار معدن مس سونگون در حال اجرا بوده که ظرف یک و نیم سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. وی اظهار کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌، زمینه سرمایه‌گذاری برای صنایع پایین دستی مس نیز فراهم می‌شود. معاون اداری مالی شرکت مس ایران گفت: کارخانه ذوب مس سونگون یکی از طرح‌های مهم صنعت مس کشور بوده که با برخورداری از بالاترین تکنولوژی روز دنیا و اروپا با ظرفیت ۲۰۰‌هزار تن و با مشارکت یک شرکت اروپایی و ایرانی در حال اجرا است.

رستمی به طرح‌های توسعه این مجتمع صنعتی معدنی اشاره کرد و افزود: هم اکنون کارخانجات تولید اسید سولفوریک، پالایشگاه مس، کارخانه ذوب مس و واحد تولیدی مولیبدن با سه‌هزار تن ظرفیت تولید با مشارکت بخش خصوصی و طرف‌های خارجی در دست اجرا قرار دارد. معاون اداری مالی شرکت مس ایران تصریح کرد: برای راه‌اندازی این طرح‌ها که در سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، هشت‌هزار‌میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود. رستمی ادامه داد: ظرفیت اولیه کارخانه تغلیظ مس سونگون در آذربایجان شرقی در مرحله اولیه طراحی ۹۰۰ تن خاک مس در ساعت بوده است. معاون اداری مالی شرکت مس ایران گفت: در صورت برنامه‌ریزی مدون و استفاده بهینه از ظرفیت‌های بالقوه منطقه در بخش‌های مختلف افق روشنی را برای اقتصاد و اشتغال پایدار در این منطقه رقم می‌زند.