اهواز - کیوانه گرجی: استاندار خوزستان بر هر چه سریع‌تر جذب کردن اعتبارات دستگاه‌های اجرایی استان از وزارتخانه‌های متبوع خود تاکید کرد. سید جعفر حجازی در نشست شورای برنامه ریزی استان ضمن تاکید بر این مطلب اظهار کرد: با توجه به اینکه خوزستان با دارا بودن تعداد ۵‌هزار و ۱۲۹ طرح فعال و در حال اجرا، دارای رتبه نخست کشوری است از این رو ضروری است تا دستگاه‌های اجرایی استان در جذب اعتبارات شتاب کنند.

وی با اشاره به گزارش وزارت کشور، متوسط جذب نسبت به پرداخت خزانه را ۶۴‌درصد دانست و گفت: ۶۱‌درصد جذب برای مناطق گرمسیر و ۷۰‌درصد نیز مربوط به مناطق سردسیر در نظر گرفته شده است که میزان جذب نسبت به تخصیص ۳/۵۵ و نسبت به نقدینگی ۷/۵۵‌درصد است که این امر مستلزم این است که دستگاه‌هایی که هنوز موافقت‌نامه‌های خود را مبادله نکرده‌اند هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه خوزستان دو سال پیاپی خشکسالی را پشت سر گذاشته است؛ اعتبارات خشکسالی را ۱۶۹‌میلیارد‌تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان تاکنون ۸۴ میلیارد و۱۰۰‌میلیون‌تومان ابلاغ شده است. حجازی در ادامه با اشاره به اینکه طی این دو سال فشارهای بسیاری بر کشاورزان، دامداران و نخلداران خوزستانی وارد شده است، گفت: به همین منظور مقرر شده است تا به این افراد وام کم‌بهره ۵‌میلیون‌تومانی با باز پرداخت سه ساله داده شود.

وی همچنین با اشاره به اعتبار ۵۰‌میلیارد‌تومانی برای نخلستان‌های آبادان و خرمشهر گفت: این میزان اعتبار برای نخلستان‌های آبادان و خرمشهر و با اولویت جلوگیری از ورود آب شور به نخلستان‌ها و اراضی کشاورزی ابلاغ شده است که از این میزان مبلغ ۳۵‌میلیارد‌تومان برای نخلستان‌های آبادان و اروندکنار در نظر گرفته شده است و ۱۵‌میلیارد‌تومان دیگر آن نیز برای تسریع در اجرای طرح آبرسانی الغدیر در نظر گرفته شده است و ضروری است که تا پایان سال تمام طرح‌های اضطراری برای تامین آب نخلستان‌ها تهیه شود. مقام عالی دولت در استان همچنین در ادامه با اشاره به اعتبار ۳۵‌میلیارد‌تومانی اختصاص یافته به سه دستگاه محیط‌زیست، بهداشت و درمان و هواشناسی گفت: سازمان حفاظت و محیط‌زیست استان برای ارائه تمهیدات مقابله با پدیده گرد و غبار اعتباری در حدود ۱۵‌میلیارد‌تومان در اختیار دارد.

همچنین بهداشت و درمان نیز باید با اعتبار ۵‌میلیارد‌تومانی باید به منظور تجهیز اورژانس‌ها و بیمارستان‌های استان اقدام کند و به هواشناسی نیز برای نصب دستگاه‌های دید پرواز و سنجش هوا در اهواز از ۸۰۰ به ۴۰۰ و در آبادان و ماهشهر از ۱۲۰۰ به ۸۰۰، ۱۵‌میلیارد‌تومان اعتبار اختصاص یافته است که ضروری است مسوولان این دستگاه‌ها برای دریافت این اعتبارات پیگیری ویژه کنند. استاندار خوزستان در ادامه در خصوص حوزه اشتغال گفت: استان از سال ۸۶ تا ۸۸ در بخش کار و اشتغال توانسته است رتبه خود را تا ۱۰ رتبه ارتقا دهد و در آمارگیری‌های اخیر نیز استان با ۶۷/۱‌درصد کمترین انحراف را از عدم تحقق از کل طرح داشته است. میانگین کشوری ۹۹/۱‌درصد است.

حجازی همچنین در خصوص افزایش قیمت‌ها در شاخص‌هایی که حدود ۳۰ مورد است، گفت: خوزستان در ۴ مورد از میزان کشوری بالاتر است و ضروری است که سازمان بازرگانی با تعامل فرمانداران شهرستان‌ها قیمت‌ها از جمله این ۴ مورد را کنترل و نظارت کند.