اردبیل - مهدی حسین‌نژاد: مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری اردبیل گفت: ضرورت اجرای طرح دژ در رود خانه مرزی ارس محسوس است و برای صیانت از نوار مرزی استان، اجرای این طرح را از دستگاه‌های اجرایی مربوطه پیگیری می‌کنیم.

احمد عظیمی که در جلسه تخصصی بررسی وضعیت رودخانه مرزی ارس در استانداری سخن می‌گفت، افزود: مسیر این رودخانه در نوار مرزی، به مرور زمان و به لحاظ دخالت عواملی نظیر شرایط جوی، فرسایش و... دچار تغییراتی شده از این رو تثبیت بستر این رود به تثبیت مرز کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به این که حدود ۶۴کیلومتر از مسیر واقع شده این رودخانه در جغرافیای استان اردبیل، دارای مورفولوژی سیل‌گیر و قریب به ۲۴ کیلومتر آن دارای ساحل ترانشه‌ای است، افزود: دایک حفاظتی ساخته شده در حاشیه پارس آباد (محمدرضالو) عملا نقش دژ مرزی را ایفا می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد که جانمایی آن باید با انطباق مرزی اصلاح شود. عظیمی در ادامه با اشاره به نقشه‌های مربوط به پروتکل توافق شده بین دول وقت ایران و اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۳۳۵ شمسی و نقشه‌های جدید تهیه شده در سال ۱۳۸۲ خاطر نشان کرد: به لحاظ وجود بازه‌های شریانی در مقاطعی از مسیر رود ارس که احتمال تشدید فرسایش در آینده را متصور می‌سازد، برای تامین اعتبار لازم در اجرای طرح دژ مرزی از ردیف‌های مختلف تلاش خواهد شد. مدیر کل امنیتی، انتظامی استانداری اردبیل مصون سازی نوار مرزی استان در ابعاد عمرانی، امنیتی و فرهنگی را از مهم‌ترین اهداف کمیته امنیت و عمران مرزی استان عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه در راستای ساحل‌بندی بخش‌هایی از حریم رود ارس، شرکت سهامی آب منطقه ای اردبیل، اقداماتی را انجام داده که برای حفاظت از جغرافیای مشرف به مرز فوایدی را عاید کشور کرده است.