قیمت هر دستگاه کامیون نمودارگیری خارجی ۱۲‌میلیارد‌ریال است که کامیون‌های ساخت داخل با ۵۰‌درصد این قیمت در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد

اهواز - کیوانه گرجی: با ساخت دو دستگاه کامیون نمودارگیری و چاه پیمایی و آزمایش موفقیت‌آمیز آن، ایران از واردات این نوع خودروهای ویژه به کشور بی‌نیاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی پارس‌فلارد با بیان این مطلب اظهار کرد : ساخت این کامیون‌ها تا پیش از این تنها در انحصار دو کشور آمریکا و کانادا بود که با همکاری متخصصان و کارشناسان ایرانی طراحی و ساخت این دستگاه‌ها در کشور بومی شد.

جهانگیر عالی پور گفت: هم اکنون به سفارش شرکت ملی حفاری ایران ساخت دو دستگاه کامیون نمودار‌گیری در این شرکت در دست انجام است که بین ۶۵ تا ۷۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عالی‌پور، با اشاره به این که در ساخت این کامیون‌ها از ظرفیت‌ها و توانمندی چند شرکت بزرگ ساخت خودروهای سنگین، تجهیزات صنعتی، برق و الکترونیک داخلی استفاده شده است، خاطرنشان کرد: قیمت هر دستگاه کامیون نمودارگیری خارجی بدون احتساب هزینه‌های گمرکی بیش از ۱۲‌میلیارد‌ریال است که کامیون‌های ساخت داخل با ۵۰‌درصد این قیمت و ارائه خدمات مناسب‌تر در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی پارس فلارد در ادامه به کارآیی و کیفیت کامیون‌های ساخت داخل و لحاظ کردن پارامترهای مربوط به شرایط اقلیمی کشور اشاره کرد و افزود: ساخت اتاق این کامیون‌ها از حساسیت و ترکیبات فلزی و متریال خاص و غیر مغناطیسی برخوردار است. وی اضافه کرد: در اتاق این کامیون‌ها تجهیزات ابزار دقیق، سیستم هیدرولیک، برق و دستگاه کشنده(winch ) و همچنین امکانات سرمایش و گرمایش تعبیه می‌شود.

مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی پارس فلارد افزود: خدمات دهی در نزدیک ترین زمان، هزینه کمتر و اطمینان از تداوم عملیات نمودارگیری از مزیت‌های توجه به داخلی کردن ساخت این نوع دستگا‌ه‌های ویژه حفاری است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون امکان تامین درخواست‌های کشورهای نفت‌خیز از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس برای ساخت این کامیون‌ها در ایران وجود دارد.

عالی‌پور با بیان این که دستیابی به این موفقیت علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور و خودکفایی از نگاه ایجاد فرصت‌های شغلی و فعال کردن صنایع داخلی با اهمیت است، اذعان کرد: این موفقیت مرهون حمایت‌های مدیران ارشد صنعت نفت کشور به‌ویژه مدیران عامل شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی حفاری ایران است.

مدیر اجرایی طرح ساخت کامیون‌های نمودارگیری در شرکت فنی و مهندسی پارس فلارد نیز درباره وجه تمایز کامیون‌های نمودارگیری در دست ساخت توضیح داد:

برای ساخت شاسی این کامیون‌ها، قالب‌گیری و ریخته گری مواد، پروفیل‌های خاصی تدارک دیده شده است.

سید روح اله موسوی افزود: سیستم هیدرولیک کامیون‌ها نسبت به نوع خارجی کیفیت بالاتری دارد و سیستم برق آن که در نوع خارجی

۱۱۰ ولت طراحی شده با توجه به برق مصرفی در ایران، ۲۲۰ ولت طراحی شده است.

وی با اشاره به ساخت این کامیون‌ها که بر اساس استانداردهای API است، یادآور شد: تولید اتاق این کامیون‌ها که دارای پیچیدگی‌های بالایی است به نام این شرکت ثبت اختراع شده است.

همچنین مدیر طرح بازسازی کامیون‌های نمودارگیری در شرکت ملی حفاری ایران که نظارت بر کار ساخت کامیون‌های جدید را بر عهده دارد، گفت: با تکمیل ساخت این دو دستگاه کامیون که برای هر یک هشت ماه زمان پیش‌بینی شده است، گام بزرگی برای خودکفایی در این زمینه برداشته می‌شود.

هوشنگ کوهگرد افزود: نمودار‌گیری، یکی از ارزشمندترین و تخصصی‌ترین عملیات جانبی صنعت حفاری است که در چاه‌های نفت و گاز از ابتدا تا انتها، همچنین چاه‌های در حال بهره‌برداری نقش عمده و به‌سزایی دارد.

بر اساس این گزارش، شرکت فنی و مهندسی پارس فلارد، پیش از این نیز موفق به بازسازی کامل یک دستگاه کامیون نمودارگیری شده بود که هم اکنون در ناوگان حفاری شرکت ملی حفاری ایران فعالیت دارد.

این شرکت همچنین، بازسازی و ارتقای سیستم هیدرولیک دکل حفاری دریایی مورب(ابوذر) و همچنین تعمیر اساسی دستگاه‌های پمپ گل ۱۷۰۰ PT را که دو دستگاه آن بر روی دکل حفاری ۶۱ فتح به کارگرفته شده است، در کارنامه خود دارد.