اهواز - کیوانه گرجی: عملیات آزمایش میدانی در طرح لرزه‌نگاری سه‌بعدی میدان‌های بی‌بی حکیمه، کیلورکریم و

سیاه مکان به منظور تعیین پارامترهای لرزه‌نگاری این میادین در محل اجرای طرح انجام شد.

معاون زمین‌شناسی مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در این باره توضیح داد: در این عملیات ۸۴ نقطه انفجاری در ۷ محدوده از سازندهای مختلف زمین‌شناسی در مدت دو روز انجام شد. حسن امیری بختیار هدف از انجام این عملیات را تعیین عمق بهینه حفاری چاهک‌های انفجاری و میزان مواد منفجره مورد نیاز برای نقاط چشمه دانست و گفت: با استفاده از نتایج حاصل از این آزمایش‌ها، حفاری چاهک‌های انفجاری از بخش غربی محدوده عملیات شروع خواهد شد و در نهایت از ۱۴۳‌هزار نقطه اطلاعات برداشت می‌شود.

امیری بختیار خاطرنشان کرد: در لرزه‌نگاری سه‌بعدی با ایجاد انفجار در شبکه‌ای از نقاط منظم امواج لرزه‌ای تولید شده و به درون لایه‌های زمین فرستاده می‌شود که با برخورد به لایه‌های مختلف بازتاب شده و در سطح زمین به‌وسیله گیرنده‌های بسیار حساس ثبت می‌شوند.

معاون زمین‌شناسی مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اظهار کرد: در این طرح امواج تولید شده در ۷۵‌درصد نقاط با استفاده از مواد منفجره و در بقیه با بهره‌گیری از کامیون‌های ویبراتور به عنوان چشمه انرژی، تولید و به اعماق زمین ارسال خواهد شد. وی افزود: پس از جمع آوری اطلاعات دریافتی از اعماق زمین، اطلاعات خام، پردازش شده و سپس توسط کارشناسان با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری تفسیر خواهد شد.

امیری بختیار با بیان اینکه لرزه‌نگاری سه‌بعدی با هدف به دست آوردن وضعیت ساختمانی و تهیه مدل‌ سه‌بعدی زمین‌شناسی میادین هیدروکربوری انجام می‌شود، گفت: با استفاده از این اطلاعات لایه‌های تولیدی مخازن شناسایی و موقعیت چاه‌های توسعه‌ای و توصیفی به طور دقیق‌تری تعیین می‌شود.

میدان‌های نفتی بی‌بی حکیمه، کیلورکریم و سیاه مکان در کنار یکدیگر و در محدوده عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز گچساران قرار دارند.