انتقاد از نحوه اعطای وام به قطارهای شهری کشور

۶ کیلومتر اول قطار شهری تبریز در صورت تامین واگن‌ها آماده بهره‌برداری است

تبریز - اسد فلاح: شهردار تبریز نحوه اعطای وام به قطارهای شهری کشور را تبعیض‌آمیز دانست و خواستار پیگیری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی شد.

مهندس علیرضا نوین در نشستی با خبرنگاران با اعلام این مطلب با اشاره به وام اعطایی به قطارهای شهری کشور از صندوق ذخیره ارزی با اعلام اینکه از دو‌میلیارد‌دلار وام در نظر گرفته شده‌، یک‌میلیارد‌دلار به تهران و مابقی بین سایر کلانشهرهای کشور تقسیم می‌شود‌، افزود: این یک‌میلیارد‌دلار سهم ۶ کلان‌شهر دیگر کشور است که با توجه به میزان جمعیت این استان‌ها بین آنها تقسیم می‌شود.

وی گفت: ما به این میزان اعتبار اعتراض داریم و امیدواریم که نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

شهردار تبریز در ادامه در زمینه تکمیل قطار شهری تبریز با بیان اینکه ۶ کیلومتر اول قطار شهری تبریز در صورت تامین واگن‌ها آماده بهره‌برداری است‌، افزود: البته وزارت کشور در این زمینه تصمیم گرفته که واگن‌ها را به صورت متمرکز تهیه کند.

نوین افزود: با توجه به اینکه قطار شهری مشهد مجوز خرید واگن دریافت کرده است، ما نیز در تلاشیم تا این مجوز را دریافت کنیم و اگر مشکلی پیش نیاید اواخر سال ۸۹ مردم تبریز می‌توانند سوار قطار شهری شوند.

وی در عین حال از برخی اظهار نظرهای غیرکارشناسی پیرامون این طرح بزرگ انتقاد کرد و گفت: با وجود طرح دیدگاه‌های غیرکارشناسی از سوی برخی افراد، روند اجرایی طرح مترو تبریز مثبت و رضایت‌بخش است و در حال حاضر علاوه بر دستگاه TBM اول که مراحل حفاری آن به نزدیکی‌های چهارراه شهید بهشتی رسیده، دستگاه TBM دوم نیز که چندی پیش مونتاژ و راه‌اندازی شد، بدون وجود هیچ مشکلی به میزان ۴۰۰متر حفاری کرده و هیچ‌گونه نگرانی از بابت دستگاه‌های حفار وجود ندارد، ضمن آنکه یک و نیم کیلومتر حفارهای خط اول در محل دپوی لاله نیز به صورت دستی انجام گرفته است. شهردار تبریز همچنین از آغاز قریب‌الوقوع مراحل ساخت ایستگاه‌های کلانتر کوچه، چهارراه شهید بهشتی و راهنمایی خبر داد و گفت: ۸۰‌درصد مراحل تملک ایستگاه میدان ساعت نیز به اتمام رسیده است و ما امیدواریم تا پایان سال مسیر رفت حفارهای خط اول به اتمام برسد.

به گفته شهردار تبریز علاوه بر انجام سریع مراحل عمرانی مترو تبریز، تجهیزات ناوبری مخابراتی و سیستم برق خطوط مترو نیز خریداری شده و شهر تبریز در این بخش از دیگر شهرها پیش است.

شهردار تبریز در ادامه با اعلام اینکه در سال جاری ۱۲۰‌میلیارد‌تومان کمک از سوی دولت برای قطار شهری در نظر گرفته شده بود‌، افزود: اما اخیرا اعلام شده است که حدود ۸۵‌میلیارد‌تومان یعنی ۷۵‌درصد این مبلغ قابل پرداخت است که تاکنون ۳۰‌درصد از ۸۵‌میلیارد‌تومان پرداخت شده است.

نوین در ادامه با بیان اینکه شهرداری تبریز سخت‌ترین سال را از نظر تحقق بودجه پیش رو دارد‌، افزود: نسبت به بودجه برنامه‌ریزی شده برای امسال به دلیل رکود در بخش ساخت‌وساز‌، ۵۰‌درصد عدم تحقق برنامه را پیش‌بینی شده داریم. وی با اشاره به دیدار شهرداران کلان‌شهرهای کشور با رییس‌جمهوری گفت: در این جلسه پیشنهاداتی به رییس‌جمهور داده شد که مدیریت واحد شهری‌، بافت فرسوده‌، تشکیل اتحادیه شهرداری‌ها از آن جمله بود که در اکثر موارد مباحث خوبی مطرح شد.

شهردار تبریز در ادامه از افتتاح چندین طرح تا پایان سال جاری در مناطق مختلف شهر تبریز خبر داد و افزود: تکمیل کمربندی میانی‌، چندین بازارچه محلی‌، مرکز داده‌پردازی شهرداری‌، ۲۰مورد طرح مسیر گشایی‌، سوغات سرای دانشگاه‌، ۱۵ زمین چمن مصنوعی‌، چندین تالار ازدواج برای جوانان کم بضاعت در مناطق رواسان و شهرک ارم‌، ایستگاه آتش نشانی‌، فاز دوم فرهنگسرای غدیر‌، فاز اول زباله‌گاه جدید و... از طرح‌هایی هستند که در نیمه دوم امسال در تبریز به بهره‌برداری می‌رسند.