واگذاری 49‌درصد سهام شرکت گاز همدان

عکس: نگار متین‌نیا

تعداد جایگاه‌های CNG استان همدان تا دهه فجر سال جاری به ۵۰ جایگاه می‌رسد همدان - محبوبه یادگاری: معاون وزیر نفت گفت: با اتمام گازرسانی به همه شهر‌های استان همدان، این استان به عنوان پایلوت گازرسانی در کشور معرفی می‌شود.

عزیزالله رمضانی در مراسم افتتاح گازرسانی به شهر شیرین‌سوی همدان که آخرین شهر گازرسانی شده استان است و همچنین جشن شکرگزاری اتمام گاز رسانی به همه شهر‌های استان همدان افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های هدفمند و مناسب، امر گازرسانی به داخل کشور مطرح و در راستای این مهم، حرکت وسیعی در کشور صورت گرفت.

وی با بیان اینکه هم اکنون خط لوله‌های ۳۰، ۳۶ و ۴۸ اینچ از استان همدان عبور می‌کند، افزود: عبور چنین خط لوله‌هایی از این استان نشان از این امر دارد که در گازرسانی غرب کشور و همچنین استان همدان، اقداماتی بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شده، صورت گرفته است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه ۹۹‌درصد شهرستان‌ها و ۶۸‌درصد روستا‌های استان همدان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند، تصریح کرد: استان همدان به عنوان نخستین استان در کشور ۲۷ شهرستان و ۴۰۰ روستا را زیر پوشش گازرسانی قرار داده که در هر دو مورد از متوسط کشوری بیشتر بوده است.

رمضانی گفت: امروزه گاز در تمام صنایع به عنوان سوخت طبیعی کشور مطرح است و تنها موردی که زیر پوشش مناسب این منبع طبیعی قرار نگرفته، خودرو‌ها هستند. رمضانی اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش عمده بنزین از خارج از کشور وارد می‌شود، نیاز گازسوز کردن خودرو‌ها در اولویت است که البته یک شرکت متولی این امر در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه تا اواخر سال ۸۶، ۴۰۰ جایگاه CNG در کشور وجود داشت، گفت: اکنون ۹۳۸ جایگاه CNG در کشور افتتاح شده و بیش از ۹۰۰ جایگاه دیگر نیز در حال اجرایی شدن است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه امسال بیش از ۲۰ جایگاه CNG در همدان به بهره‌برداری می‌رسد و همین میزان جایگاه نیز در دست اجرا است، اظهار امیدواری کرد؛ این تعداد تا دهه فجر سال جاری به ۵۰ مورد افزایش یابد. وی در ادامه استان همدان را نخستین استان موفق در اجرای اصل۴۴ قانون اساسی در بخش گاز دانست و گفت: ۴۹‌درصد سهام این شرکت واگذار شده، ۴۰‌درصد دیگر آن نیز در اختیار سهام عدالت قرار می‌گیرد و مابقی از طریق بورس به عموم عرضه می‌شود.

رمضانی از گاز رسانی به آخرین استان باقیمانده کشور خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر ۲۹ استان کشور گاز رسانی شده است که تا پایان سال با تلاش همکاران، گاز رسانی به استان سیستان و بلوچستان نیز انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت گاز استان همدان نیز در این مراسم گفت: با گازرسانی به شهرستان شیرین‌سو دیگر هیچ شهری از استان بدون گاز طبیعی نیست.

حسین احمدی افزود: برای اجرای طرح گازرسانی به این شهرستان ۵/۱۵ کیلومتر عملیات شبکه‌گذاری شهری انجام شده و ۴۴۵ انشعاب نیز در شهر نصب شده است.

وی با بیان اینکه ۶۹۰ خانوار در شیرین‌سو ساکن هستند، گفت: برای تامین گاز این تعداد خانوار ۵۰۰ انشعاب پیش‌بینی شده که پس از مشخص شدن حریم ابنیه و ساختمان‌ها نصب خواهند شد.

وی هزینه اجرای این طرح را ۱۰‌میلیارد‌ریال اعلام کرد.