بیرجند - محمد قربانی: مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: ۶۶۲ روستای استان زیر پوشش شبکه آبرسانی هستند که این رقم ۴۶/۳‌درصد روستاهای کشور را شامل می‌شود.

علی‌اکبر ‌بسکابادی اظهار کرد: نزدیک به۴۶ /۲‌درصد خانوارهای روستایی کشور در خراسان جنوبی هستند که از آبرسانی شرکت آبفار بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه تعداد روستاهایی که زیر پوشش آبفار هستند بسیار زیاد است، گفت: در سال گذشته در خراسان جنوبی تعداد ۵۳ آبادی با ۵ هزار و ۶۱۱ خانوار و ۲۰ هزار و ۸۱۷ نفر از خدمات آبرسانی روستایی برخوردار شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی افزود: ضریب افزایش بهره‌وری در طول سال گذشته ۹۸/۵‌درصد بوده که این ضریب در پایان سال گذشته به ۵۹/۶۱‌درصد رسیده‌ است.

بسکابادی با بیان اینکه کل استان خراسان جنوبی دارای یک‌هزار و ۸۱۵ آبادی با جمعیت ۳۰۸ هزار و ۳۰۵ نفر است، گفت: حدود دو‌درصد جمعیت روستاهای کشور در استان خراسان جنوبی سکونت دارند و ۸۳۴ روستای بالای ۲۰ خانوار با جمعیت ۳۹۷ هزار و ۷۹۱ نفر در استان زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در بحث آبرسانی در کل کشور ۱۹هزار و ۱۲۸ روستا زیر پوشش آبفار هستند، افزود: ۷۱/۲‌درصد مشترکان کل کشور در سطح استان خراسان جنوبی هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی بیشترین حمل آب به وسیله تانکر سیار را در بیرجند با دو هزار و ۵۴۷ سرویس و کمترین آن را در فردوس با ۱۶۴سرویس در چهار ماه اول سال برشمرد و ادامه داد: به طور ‌کلی در ‌چهار ‌ماه نخست امسال بالغ بر ۱۱ هزار و ۶۴۷ سرویس آب با ظرفیت ۱۳۰ هزار و ۷۱۰ متر مکعب با تانکر سیار به روستاها حمل شده است.

بسکابادی با اشاره به اینکه آبرسانی به وسیله تانکر سیار یک شیوه الزام‌آور در مواقع خشکسالی است، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰۱ روستا با ۱۵ هزار و ۸۴۲ خانوار با متوسط ماهانه ۳ هزار و ۸۰۴ سرویس با ظرفیت ۳۷ هزار متر مکعب به وسیله ۴۰ تانکر سیار دولتی و خصوصی آبرسانی می‌شوند.