بزرگنمایی ورود فرش‌های خارجی به کشور به نفع این هنر-صنعت نخواهد بود مرکز ملی فرش ایران در پی چاپ گزارشی با عنوان «فرش دستباف چینی شد» توضیحی با عنوان «فرش دستباف، ایرانی است و ایرانی می‌ماند» به دفتر روزنامه ارسال کرده که در آن ضمن تایید موضوع کپی‌برداری چینی‌ها از طرح و نقش فرش ایرانی، نسبت به بزرگنمایی ورود فرش‌های خارجی هشدار داده شده است. متن این توضیح را در زیر بخوانید:

«با توجه به درج مطلبی با عنوان «فرش دستباف چینی شد» در تاریخ ۳۰/۶/۸۸ در آن روزنامه که القا‌کننده مطالبی نادرست است، توضیحات این مرکز ارائه می‌شود:

فرش دستباف ایرانی است و ایرانی می‌ماند

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی که به طرح دغدغه ورود فرش‌های چینی به داخل کشور اختصاص دارد، در یک نتیجه‌گیری ناروا و عجیب از تیتری استفاده کرده است که با واقعیت کوچک‌ترین همخوانی ندارد. فرش دستباف محصول فرهنگ، هنر و تمدن اصیل ایرانی است که در طول قرن‌های متمادی با حفظ هویت و اصالت‌های خود، ایرانی مانده و از این پس نیز هیچ کشوری توانایی رویارویی با آن را ندارد. کیفیت، اصالت و جنبه‌های هنری فرش دستباف ایران به اذعان فعالان داخلی و خارجی این عرصه، بی‌رقیب است و هیچ کشوری قادر به تصاحب جایگاه ایران در این حوزه نیست. این نکته که دیگر کشورهای تولیدکننده فرش دستباف از جمله چین به کپی‌برداری از طرح‌ها و نقوش ایرانی پرداخته‌اند واقعیتی است که در ذات خود به ارزشمند بودن طرح‌های ایرانی اقرار دارد و البته مرکز ملی فرش ایران دیرگاهی است که تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ کرده و با همکاری مرکز واسپاری کتابخانه ملی ایران در حال ثبت طرح‌ها و نقشه‌های فرش ایران است و نه تنها به بحث مالکیت فکری و معنوی در این زمینه توجه داشته است، بلکه به ثبت مناطق جغرافیایی فرش ایران هم دست زده است که در اولین گام، منطقه اصفهان به ثبت رسیده است. اجرایی شدن طرح «شناسنامه‌دار کردن فرش ایران» نیز گام ارزنده دیگری است که مانع از ارائه فرش‌های دیگر کشورها به نام فرش ایران در همه بازارهای جهانی می‌شود. یادآور می‌شویم که ورود فرش‌های خارجی به داخل کشور ممنوع نیست، بلکه به منظور حمایت از تولیدات داخلی، تعرفه گمرکی بالایی برای فرش‌های خارجی وضع شده است که این امر مانع از رواج این فرش‌ها در بازار داخلی خواهد بود. بدیهی است؛ بزرگ‌نمایی ورود فرش‌های خارجی به کشور و طرح ادعاهای واهی در این زمینه نه تنها مستند نیست، بلکه با ایجاد فضای روانی نامطلوب به نفع این هنر -صنعت کشور نیز نخواهد بود.»