بی‌مهری مسکن مهر در بیرجند

- شرایط نامساعد زمین‌های ۹۹ساله هزینه آماده‌سازی را برای هر عضو تعاونی مسکن‌ تا ۳‌میلیون‌تومان افزایش داده است

- انتخاب زمین ناهموار برای مسکن مهر آن هم در کنار آرامستان، بزرگترین ایراد پروژه مسکن مهر در شهر بیرجند است درحالی که برخی مسوولان مسکن مهر از انتشار اخبار رسمی درباره وضعیت بزرگترین طرح ملی دولت نهم خودداری می‌کنند و به درستی مشخص نیست در استان‌های مختلف پیشرفت عملیات مسکن مهر در چه حدی است، اما گاه گزارش‌هایی توسط رسانه‌های محلی تهیه می‌شود که وخامت اوضاع را به خوبی نشان می‌دهد.

نمونه این گزارش را خبرنگار استانی خبرگزاری مهر تهیه کرده که در آن وضعیت زمین‌های ۹۹ساله و نارضایتی متقاضیان شهر بیرجند بررسی شده است.

گزارش خبرنگار مهر که با عنوان «بی‌مهری مسکن مهر» منتشر شده است، حاکی از انتخاب محلی نامناسب برای احداث مسکن مهر در این شهر است، به‌طوری‌که همجواری زمین‌های ۹۹ساله با آرامستان شهر بیرجند باعث برخی نارضایتی‌های مردمی شده است.

همچنین این زمین‌ها کاملا ناهموار و به‌صورت تپه ماهور است که به دلیل هزینه‌بر بودن عملیات هموار سازی زمین مقرر شده ساخت‌وساز برروی تپه‌ماهورها انجام شود.

در این گزارش با اشاره به بی مهری مسوولان در واگذاری زمین‌های شمال شهر بیرجند به طرح مسکن مهر تصریح شده است: برای متقاضیان سوال است که چرا مسکن مهر به‌رغم نامش با مردم نامهربان است!

به گزارش خبرگزاری مهر، بر خلاف اکثر شهرهای کشور که شمالی‌ترین نقاط همیشه بهترین و خوش آب‌وهوا‌ترین مناطق برای زندگی است، شمال شهر بیرجند از گذشته تا به امروز مظهر محرومیت بوده و امروزه بخش اعظم بافت فرسوده شهر در این منطقه قرار دارد.

علاوه بر مشکلات فوق آرامستان بیرجند نیز مساحت زیادی از شمال شهر را در بر گرفته و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ساخت مسکن مهر احداث ‌هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در مجاورت آرامستان بوده که نارضایتی تعداد زیادی از متقاضیان را به دنبال داشته است.

انتقال آرامستان

به خارج شهر بیرجند از برنامه‌های شهرداری است

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسکن مهر بیرجند از تصویب طرح انتقال آرامستان به خارج این شهر خبر داد و اظهار داشت: اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسکن مهر در سه فاز از مسکن و شهرسازی زمین دریافت کرده است که فاز ۲ این طرح تحت عنوان طرح ۲۰هکتاری در ضلع شمالی بهشت متقین در حال اجرا است.

محمدرضا غلامی کمبود زمین را دلیل اصلی این واگذاری دانست و افزود: تنها در بیرجند در مرحله اول ۲۷‌هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی واگذاری بودند که در حال حاضر ۱۲‌هزار و ۸۰۰ نفر واجد شرایط شناخته شدند.

وی در ادامه از ظرفیت محدود سایر نقاط شهر به عنوان مشکل اصلی نام برد و بیان داشت: به دلیل نارضایتی متقاضیان از اجرای این طرح در مجاورت بهشت متقین، در شورای مسکن که در زمستان ۸۷ در محل استانداری برگزار شد، مصوب شد بهشت متقین به خارج از شهر منتقل شود و دیگر جواز کفن و دفن در این محل صادر نشود.

بهشت متقین تا دو سال آینده ظرفیت دارد

در حالی‌که مسوولان از انتقال آرامستان به عنوان راه حل این مشکل یاد می‌کنند شهردار بیرجند از ظرفیت داشتن آرامستان تا دو سال آینده خبر می‌دهد.

محمود محسن زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از ظرفیت داشتن بهشت متقین تا دو سال آینده در محدوده فعلی خبر داد و اظهار کرد: در حالیکه طرح انتقال آرامستان به خارج شهر تصویب شده، اما واضح است که محدوده فعلی آرامستان تا دو سال آینده ظرفیت دارد و پس از آن نیز افراد خواهند توانست در همین محدوده تعریف شده کفن و دفن انجام دهند.

نارضایتی مردم از ادامه روند خاکسپاری در بهشت متقین نیست، بلکه مشکل اصلی آنان وجود این واحدهای مسکونی در مجاورت آرامستان بوده و مسلم است که هیچگاه قابل جابه‌جایی نیست.

از دیگر مشکلات اساسی طرح ۲۰ هکتاری مسکن مهر احداث آن روی تپه ماهورهای یک منطقه کاملا بیابانی است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسکن مهر در ادامه از تپه ماهورهای موجود به عنوان مشکلات هزینه بر این طرح یاد کرد و افزود: از بین بردن این تپه‌ها هزینه آماده‌سازی را بالا برده و زمان اجرای طرح را افزایش می‌داد و در این خصوص تصویب شد که این بناها روی سطوح ناهموار ساخته شوند که علاوه بر کاهش هزینه‌ها جلوه خاصی به این طرح می‌بخشد.

یک شهروند بیرجندی ساخت واحدهای مسکونی روی تپه‌ها را یکی از علل اصلی نارضایتی متقاضیان دانست و بیان داشت: در یکی از جلسه‌های مجمع عمومی مسکن مهر به متقاضیان اعلام شد که برای آماده‌سازی اولیه زمین باید مبلغ ۳۰‌میلیون‌ریال به صندوق تعاونی پرداخت کنند و به همین دلیل تعداد زیادی از افراد انصراف دادند.

علی موسوی در ادامه از عملکرد سازمان مسکن و شهرسازی در زمینه واگذاری زمین ابراز نارضایتی کرد و اظهار کرد: در اطراف شهر بیرجند مناطق مستعدی برای ساخت این واحدهای مسکونی وجود دارد، اما مسوولان بد آب و هواترین و خشک‌ترین منطقه شهر را به این طرح اختصاص دادند.

وجود دکل فشار قوی، کوره‌های گچ پزی و آجر پزی و گورستان عمومی و قبرستان آهن قراضه در مجاورت این زمین‌ها، جنس بد خاک و گرد بادهای مستمر آن منطقه، عدم فضای سبز و حتی یک درخت تا چند کیلومتری این زمین‌ها و از همه مهمتر دوری از مراکز خدمات شهری مورد نیاز مردم از جمله مدرسه و بیمارستان از دیگر مشکلات احداث طرح مسکن مهر در شمال شهر بیرجند است.

این طرح اگرچه کارنامه مسوولان را درخشان‌تر می‌کند، اما نارضایتی مردم و به ویژه جوانانی را در پی خواهد داشت که شاید تمام سرمایه زندگی خود را صرف خرید این واحدهای مسکونی کرده‌اند.

علاوه بر طرح ۲۰ هکتاری مسکن مهر، فاز ۳ این طرح در روستای دهلکوه در حال آماده‌سازی است که مسوولان به تازگی خبر از الحاق این روستا به محدوده شهری داده اند و امیدوارند که طی ۲۰ سال آینده این شهرک که از دهلکوه به مهرشهر تغییر نام داده و به شهرکی زیبا تبدیل می‌شود، رضایت آیندگان را از زندگی در نقطه ای خوش آب و هوا با شرایط بیابانی فراهم کند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسکن مهر در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار مهر از اجرای طرح ۱۱۰ هکتاری مسکن مهر در روستای دهلکوه خبر داد و گفت: در حال حاضر این روستا با عنوان مهرشهر به محدوده شهری الحاق شده و امیدواریم تا پایان سال جاری آماده‌سازی این زمین‌ها به پایان برسد و این مجموعه به صورت واحدهای ویلایی دو طبقه به متقاضیان واگذار شود.

غلامی در پاسخ به نارضایتی مردم از واگذاری زمین‌های منطقه بیابانی به مسکن مهر گفت: نارضایتی مردم از عدم اطلاع آنان است و در حال حاضر چون مسکن و شهرسازی شمال شهر را به طور یکنواخت به این طرح اختصاص داده است طی چند سال آینده شاهد ساخت شهرک‌های مسکونی زیبایی در آن منطقه خواهیم بود.

در ادامه گزارش خبرگزاری مهر که به بررسی مشکلات مسکن مهر در شهر بیرجند اختصاص داشته، نوشته شده است: از صحبت‌های مسوولان و مدیران معلوم می‌شود که مسوولان از ساخت این واحدهای مسکونی در شمال شهر بیرجند در جوار گورستان عمومی، قبرستان ماشین قراضه‌ها، در مجاورت گرد و خاک‌های بیابانی و در منطقه ای نامناسب نه تنها مشکلی ندارند، بلکه توجیهاتی نیز برای آن دارند و نارضایتی مردم برای آنان چندان مهم نیست.

اما به نظر می‌رسد مسکنی که نام مهر بر خود دارد نباید بی‌مهر باشد که در این صورت همانگونه که تاکنون شمار زیادی از متقاضیان انصراف داده اند از این پس نیز این روند ادامه خواهد داشت.