مشهد- زهره الوندی: درحالی که نگرانی‌ها از ابتلا به ویروس آنفلوآنزای خوکی شدت یافته و در کشورهای مختلف جهان، تدابیری برای مهار شیوع وسیع این بیماری به کار بسته شده است، در مشهد همچنان این نگرانی وجود دارد که آیا با توجه به استقبال گردشگران خارجی و حضور گسترده زائران ایرانی در این شهر، ورودی‌های مشهد به خوبی کنترل می‌شود؟ اگرچه پیش از این، اسماعیلی مدیرکل فرودگاه مشهد از کنترل مسافران وارد شده به مشهد به لحاظ ابتلای به این بیماری خبر داده بود، با این وجود اعلام آخرین آمار مبتلایان به این ویروس در خراسان رضوی بار دیگر به نگرانی‌ها دامن زده است. به طوری که رییس مرکز بهداشت خراسان رضوی از ابتلای ۲۰ نفر به آنفلوآنزای نوع A در این استان خبر داد و گفت: شمار مبتلایان به آنفلوآنزای نوع A در استان تاکنون به ۲۰ نفر رسیده و ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو نیز در استان ثابت شده است.

دکتر محمدرضا مجدی این آمار را درحالی ارائه کرد که اوایل مرداد ماه سال جاری اعلام شده بود که در استان تعداد مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی ۱۰ نفر است. وی گفت: در صورتی که تغییر خاصی در وضعیت این ویروس ایجاد نشود، پیش‌بینی می‌کنیم ظرف ۶ ماه تا ۲ سال آینده ۱۵ تا ۴۰درصد از جمعیت ۵میلیون و ۸۰۰هزار نفری استان به این بیماری‌ها مبتلا شوند و شمار مبتلایان به این ترتیب به یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر خواهد رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در عین حال با بیان اینکه حال هیچ یک از این بیماران مبتلا به این بیماری‌ها وخیم نیست، افزود: تاکنون مورد فوت بر اثر آنفلوآنزای نوع A در استان و کشور گزارش نشده است.

مجدی در خصوص تعطیلی مدارس نیز خاطرنشان کرد: امسال مدارس تعطیل نخواهند شد، مگر این که شمار مبتلایان در یک کلاس درس از درصد خاصی بیشتر شود که در این خصوص نیز دستورالعمل آن باید از سوی وزارتخانه ابلاغ شود.

بر اساس این گزارش، خبر احتمال تعطیلی مدارس به صورت موردی در حالی از سوی مسوولان مطرح می‌شود که چند تن از نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های آموزش و بهداشت با ابراز بی‌اطلاعی نسبت به این موضوع، عنوان کردند که به این راحتی نمی‌توان در مورد تعطیلی مدارس تصمیم گرفت.

امیرحسین قاضی‌زاده، نماینده مشهد و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: این مساله تاکنون در کمیسیون بهداشت مطرح نشده است.

وی تصریح کرد: برای تعطیلی مدارس جوانب بسیاری باید بررسی شود، ضمن اینکه باید بررسی شود که میزان سرایت و خطر در چه حدی است.

در هر حال به نظر می‌رسد که با توجه به اینکه مسوولان به این بحران خیلی خوش‌بینانه نظر افکنده‌اند، تنها از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی می‌توان بحران شیوع آنفلوآنزای خوکی را در کشور و خراسان رضوی مهار کرد.