سهم 5‌درصدی خراسان جنوبی از کل صادرات کشور

راه‌اندازی شعبه اتاق بازرگانی ایران و افغانستان نیاز به موافقت اتاق بازرگانی ایران دارد بیرجند -محمد قربانی: رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بیرجند سهم این استان از کل صادرات کشور را کمتر از ۵‌درصد دانست.

مهندس محسن احتشام، در بازدید معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان جنوبی از اتاق بازرگانی بیرجند با اعلام این مطلب، نبود برخی زیرساخت‌ها در استان را از مهم‌ترین مشکلات بخش اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد: مزیت‌های رقابتی استان باید مورد توجه قرار گیرد، خراسان جنوبی در چرخه فرآیند توسعه اقتصادی و تولید زعفران، سهم عمده‌ای دارد؛ در حالی که سهم آن از صادرات کشور، کمتر از

۵‌درصد است.

وی کمبود سوخت را از مشکلات صادرکنندگان استان برشمرد و گفت: کامیون‌هایی که به این منظور از بازارچه میل ۷۸ می‌گذرد با مشکل تهیه سوخت مواجه هستند و با توجه به وجود مرز مشترک و بازارچه‌های مرزی در زابل و خراسان رضوی، هنوز امکانات میل ۷۸ کامل نیست و باید مزیت‌های رقابتی برای آن به وجود آید.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بیرجند در ادامه کمک به طرح توسعه محور شرق کشور، پیگیری و راه‌اندازی پایانه ترانزیت و صادرات شرق کشور، راه‌اندازی کمیته مشترک اتاق‌های بازرگانی داخلی و خارجی، کمک به تسریع عملیاتی شدن گمرک بین‌المللی بیرجند و فرودگاه را از اهداف اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بیرجند برشمرد و تصریح کرد: از پیشنهادات این اتاق به گمرک بیرجند، انجام مقدمات قانونی ترخیص کالا و فراهم کردن تجهیزات خطوط تولید کارخانه‌ها در مرکز استان می‌باشد که متاسفانه هنوز کاری در این خصوص انجام نگرفته است.

وی راه‌اندازی شعبه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و افغانستان را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و توضیح داد: راه‌اندازی این شعبه با توجه به فاصله طولانی مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان پیشنهاد شد که نیاز به موافقت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران دارد.

به گفته وی کمک به بازار شناسی و بازارسازی تولید کنندگان و صادرکنندگان، حمایت از کارآفرین گرایی و بازارسازگرایی جوانان جویای کار و دانش آموختگان دانشگاه‌ها و برنامه‌ریزی استراتژیک به منظور تدوین استراتژی توسعه صادرات استان از دیگر اهداف اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان جنوبی نیز در این بازدید بر کمک بیشتر به بهره‌برداری از مزیت‌های منطقه تاکید کرد و با اظهار تاسف از اینکه خوب نمی توانیم از این مزیت‌ها استفاده کنیم، در منطقه‌ای از بشرویه حدود ۲‌هزار تن پنبه تولید شده و از ۶ ماه قبل بلاتکلیف روی زمین مانده است. پرورش پنبه یک امتیاز برای استان است، اما در منطقه مصرف ندارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بیرجند؛ دکتر امینی با مقایسه هزینه تولید در کشور ما و کشورهای دیگر گفت: هزینه تولید در برخی کشورها پایین است، اما در کشور ما، با این که سوخت مصرفی هم کاهش‌یافته باز تفاوت زیادی وجود دارد.

وی بر نقش‌آفرینی بیشتر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بیرجند تاکید کرد و افزود: سال گذشته در شرایط خشکسالی، قیمت جو به ۴‌هزار و ۵۰۰ ریال رسید و عده‌ای از کشاورزان برای به دست آوردن پول بیشتر تولید خود را نگه داشتند تا امسال که سازمان تعاون روستایی ۱۰‌هزار تن جو تولید شده سال قبل را با قیمت کمتری خریداری کرد و جوکاران با یک اقدام اشتباه به دامداران و خودشان

لطمه زدند.