معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم هشدار داد

آب سد ۱۵خرداد تا چند ماه دیگر تمام می‌شود

گروه‌استان‌ها: معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم با هشدار نسبت به کمبود آب در نیمه دوم سال در قم، کم آبی را جدی ترین چالش استان در ماه‌های آینده دانست. به گزارش روابط عمومی‌شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس عبدالحمید توکلی بینا، کاهش شدید حجم ذخیره آب سد۱۵خرداد را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: هم‌اکنون از ظرفیت ۲۰۰‌میلیون مترمکعبی آب سد ۱۵خرداد کمتر از ۳۲‌میلیون متر مکعب آب در دریاچه سد باقی مانده که با توجه به شرایط موجود تنها ۱۲‌میلیون مترمکعب آن قابل برداشت است.

وی نیاز ۸۸‌میلیون مترمکعبی قم به آب در سال ۸۸ را مورد توجه قرار داد و گفت: آب قابل برداشت سد۱۵ خرداد در چند ماه آینده تمام خواهد شد و بارندگی‌های امسال تنها این رخداد را حدود دو ماه به تعویق انداخت.

معاون بهره برداری آبفای قم با بیان این که قم در تامین آب در شش ماه دوم سال جاری با مشکل جدی مواجه خواهد شد، خاطر نشان کرد: در صورت عدم بارندگی سال آبی آتی که از مهرماه آغاز می‌شود، کم آبی به عنوان جدی‌ترین چالش استان مطرح خواهد بود.

وی افزود: هر چند با تلاش شبانه روزی و اجرای پروژه‌هایی که بخشی از آن با استفاده از اعتبارات خشکسالی صورت گرفت، وابستگی ۷۰‌درصدی شهر قم به آب سد ۱۵خرداد را به ۵۰‌درصد کاهش دادیم و مابقی نیاز آبی شهر را با استفاده از افزایش ظرفیت چاه‌ها تامین کردیم، اما همچنان در تامین آب شهر قم برای ایام باقی‌مانده سال با مشکل مواجه هستیم.

توکلی بینا با بیان اینکه هم اکنون در وضعیت هشدار جدی قرار گرفته‌ایم، تصریح کرد: این اعلام هشدار جدی نه با انگیزه القای نگرانی در سطح جامعه است، بلکه برای ایجاد حساسیتی فراگیر در همه سطوح جامعه از جمله خانواده‌ها، ادارات، مراکز علمی‌و علمیه، صنایع و شهرداری می‌باشد.

وی تاکید کرد: گرچه شرکت آب و فاضلاب همچنان به تلاش‌های گسترده و شبانه روزی خود همانند سال گذشته و چند ماه اول سال جاری ادامه می‌دهد و خود را برای مشکلات جدی ماه‌های آتی آماده کرده است، اما از تمام ‌مردم و مسوولان می‌خواهیم در کلیه مصارف آب دقت کنند.

معاون بهره‌برداری آبفای قم خاطر نشان کرد: تنها راه نجات و استفاده از آب با فشار و کیفیت مناسب در ماه‌های آینده، صرفه جویی جدی در حیطه‌های مصرف است.

وی ضمن این که بر استفاده از سیاست‌های صرفه‌جویی در خانواده‌ها و دستگاه‌ها تاکید کرد، افزود: آتش‌نشانی و مسوولان شهرداری نیز برای آبیاری فضای سبز شهری در استفاده از آب بایستی دقت کنند و تنها آب خام مورد نیاز خود را از چاه‌های در اختیار خود تامین کنند.

توکلی بینا در ادامه با تاکید بر این که مردم از سلامت آب شهر قم اطمینان کامل داشته باشند، از حدود ۱۸‌هزار آزمون بر روی آب قم در چهار ماه اول سال جاری خبر داد و گفت: روزانه ۷۴ آزمون شیمیایی، فیزیکی و میکروبی و۷۰ آزمون کلر سنجی در نقاط مختلف شبکه و تاسیسات بر روی آب قم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام مراحل تولید، تصفیه، انتقال و توزیع آب تحت کنترل شدید کیفی قرار دارد، از رشد ۳۰‌درصدی آزمون‌های کیفی و بهداشتی بر روی آب قم خبر داد و خاطرنشان کرد: با تمهیداتی که در نظر گرفته شده است، نمی‌گذاریم بحران خشکسالی اثری در سلامت و کیفیت آب قم داشته باشد.