شرایط مسکن مهر خوزستان ایده‌ال است

اهواز - کیوانه گرجی: معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: با رفع بسیاری از موانع موجود در سر راه مسکن مهرخوزستان، این طرح شرایط ایده‌آلی را در استان طی می‌کند.

سید عباس طباطبایی در جلسه کار گروه مسکن با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده در بحث مسکن مهر در استان، مشکل ارائه تسهیلات بانکی بود که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت مقرر شد بانک مسکن نسبت به پرداخت تسهیلات به کل قرارداد‌های جدید و دیگر بانک‌های عامل نیز در پرداخت تسهیلات به قرار داد‌های منعقد شده اقدام کنند که این امر منجر به رفع بسیاری از مشکلات شد.

وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات در بحث واگذاری زمین تاکید کرد‌: از آنجایی که بحث واگذاری زمین از مراحل ابتدایی کار است، از این رو فرماندارانی که در این مورد تا مرز ۸۰‌درصد پیش رفته‌اند، مکلف هستند ظرف یک ماه آینده بحث واگذاری را تا سقف صد‌درصد محقق کنند، کما اینکه شهرستان‌هایی هم که زیر ۵۰‌درصد واگذاری داشته‌اند نیز باید ظرف مدت ذکر شده به سقف ۸۰‌درصد برسند‌.

طباطبایی با بیان اینکه از این پس ذکر هرگونه مشکل در خصوص بحث واگذاری زمین قابل قبول نیست، افزود‌: با توجه به اهمیت بحث مسکن مهر، سازمان مسکن و شهرسازی نیز مکلف است در شهر‌هایی که با مشکل زمین مواجه هستند، نسبت به خرید زمین چون گذشته اقدام کند‌.

وی همچنین با اشاره به اینکه خوزستان از نظر عملکرد مسکن مهر دارای رتبه چهارم کشوری است و حداقل سهم آن در شهر‌های بالای ۲۵هزار نفر ساخت ۸۰‌هزار واحد است، تصریح کرد: برای تسریع در کار‌ها، باید بین پیمانکاران تقسیم کار صورت گیرد تا اگر پیمانکاری به مشکل برخورد کرد، کل طرح متوقف نشود واز برنامه زمانبندی شده دور نشویم و در مقایسه با دیگر استان‌ها عقب نمانیم کما اینکه در برخی از شهر‌ها چون آبادان و امیدیه شاهد ۸۰ تا ۸۵‌درصد ساخت‌و‌‌‌‌‌‌ساز هستیم و باید به نحوی عمل کنیم که در دیگر شهر‌ها نیز به این پیشرفت برسیم.

طباطبایی در ادامه با تاکید بر حذف اتحادیه‌ها پس از مرحله آماده سازی گفت: پس از مرحله آماده سازی هیچ شهرستانی نباید با اتحادیه‌ها وارد کار شوند، بلکه این مسکن و تعاون است که باید از این پس به صورت جدی وارد کار شوند و فرمانداران نیز می‌توانند نسبت به واگذاری برای تکمیل کردن ساختمان‌های نیمه‌کاره که تحت عناوین مختلف تکمیل نشده‌اند به تعاونی‌ها اقدام کنند‌.

این مقام مسوول همچنین با بیان اینکه هر سه ماه یکبار عملکرد شهرستان‌ها بر اساس وزن‌بندی، رتبه‌بندی می‌شوند، گفت‌: بر اساس وزن بندی ۷ آیتم پیشنهادی در نظر گرفته شد؛ واگذاری زمین ۱۰‌درصد، اخذ تسهیلات آماده سازی ۱۵‌درصد، عقد قرارداد ساخت ۱۰‌درصد، اخذ پروانه ساخت ۱۵‌درصد ،پی سازی ۲۰‌درصد، اسکلت وسقف ۱۵‌درصد و سفت کاری نیز ۱۵‌درصد از جمله این آیتم‌ها بود که مورد تایید فرمانداران نیز قرار گرفت.

در این جلسه که با حضور فرمانداران شهر‌های ماهشهر، خرمشهر، آبادان، دزفول، مسجد‌سلیمان، شوشتر، شوش، رامهرمز، ایذه و بهبهان برگزار شد نسبت به رفع مشکلات این شهرستان‌ها تمهیدات و تصمیمات لازم توسط معاونت عمرانی و مسکن و شهرسازی اتخاذ شد‌.