اهواز - کیوانه گرجی: استاندار خوزستان بر حل مشکل تامین آب و نیز استمهال بدهی‌های شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان تاکید کرد.

حجازی در دیدار از ایستگاه پمپاژ دعبل خزایی که آب را از رودخانه کارون به کشت و صنعت منتقل می‌کند، با اعلام این مطلب افزود: باید با چانه زنی از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده تا بتوانیم مشکلات بخش نیشکر را حل کرده و در بخش‌های مختلف با یاری هم در سطح ملی نیز مسائل مربوط به تامین آب و پیگیری مسائل خشکسالی و نیز استمهال بدهی‌های این شرکت را پیگیری کنیم؛ چرا که در شرایط کنونی بحث حفظ اشتغال برای استان بسیار حائز اهمیت است.

وی به نقش مهم شرکت‌های نیشکری در ایجاد اشتغال و زیرساخت‌های توسعه و فضای تولید در استان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به مشکلاتی که برای صنعت نیشکر وجود دارد و تنگناهای فراوانی که پیش روی تولید‌کنندگان نیشکر هست، این شرکت با دید اجتماعی مدیرانش سعی کرده در بخش تعدیل نیرو وارد نشود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هم در این بازدید به مشکلات و پیشنهادهای این شرکت اشاره کرد و توضیح داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات، تعرفه بیمه نیشکر است که نسبت به سال‌های گذشته ۵‌برابر شده و پوشش بیمه‌ای آن شامل خشکسالی، شوری و کم آبی نمی‌شود. همچنین با توجه به این که ۵۸‌درصد شکر کشور در سال ۸۷ در خوزستان تولید شده و پیشنهاد می‌شود که مدیریت استان در تعیین تعرفه واردات نقش داشته باشد.

عباس بذرافکن در ادامه سهم آب بخش نیشکری را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و افزود: در حال حاضر با آب دریافتی با مدیریت سنگینی که اعمال می‌کنیم تنها می‌توانیم از نابودی مزارع نیشکر جلوگیری کنیم تا اشتغال سه‌هزار نفری در شرکت کشت و صنعت دعبل خزایی به خطر نیفتد.

وی همچنین خواستار تلاش استاندار برای حفظ شرایط حداقلی تخصیص آب و همچنین پرداخت خسارت خشکسالی به نیشکر کاران شد.

مدیرعامل کشت و صنعت دعبل خزایی نیز اظهار داشت: طی سال گذشته در این شرکت بیش از ۴۰‌هزار تن شکر خام و ۸۲‌هزار تن شکر سفید تولید شده است.

محمد امین روز بخش‌زاده همچنین با اشاره به اشتغال حدود سه‌هزار نفر در این کشت و صنعت، اظهار امیدواری کرد: با حل مشکلات نیشکرکاران بتوانیم بیش از گذشته در تولید و اشتغال منطقه نقش داشته باشیم.