سایت تولید فاکتور هشت در مشهد کلید خورد

داروسازی ثامن تا دو سال آینده با تولید داروی فاکتور هشت نوترکیب به جمع پنج شرکت تولید‌کننده این دارو در جهان می‌پیوندد مشهد - فاطمه رمارم: در مراسمی با حضور معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سایت تولید داروی فاکتور هشت نوترکیب در شرکت سامان داروی هشتم وابسته به داروسازی ثامن در استان خراسان رضوی کلنگ‌زنی شد.

دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم گفت: تولید داروی فاکتور هشت نوترکیب در داخل، ۵۰‌میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.

وی افزود: تا قبل از سال ۸۷ فاکتور هشت مصرفی کشور اغلب پلاسمایی بود که به دلیل پاره‌ای مضرات، دارای قیمتی پایین‌تر است، اما در این سال وزارت بهداشت و درمان تصمیم گرفت فاکتور هشت نوترکیب را به فهرست داروهای مورد نیاز بیماران هموفیلی اضافه کند که هزینه‌های زیادی در برداشته است.

وی افزود: بسیار خوشحالیم که شرکت داروسازی ثامن به‌طور جدی برای تولید این داروی گران‌قیمت وارد میدان شده است.

دیناروند اظهار کرد: تا زمان آماده شدن سایت تولید این دارو در شرکت سامان داروی هشتم، مقدمات تولید نیمه صنعتی فاکتور هشت در دانشگاه تهران ادامه می‌یابد و تا سال آینده عرضه خواهد شد.

وی افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به سطحی از دانش و فناوری رسیده که قادر است فاکتور هشت نوترکیب با ساختار مولکولی بسیار پیچیده که تاکنون در انحصار چهار شرکت بزرگ دنیا بوده (و انشاءالله به زودی فاکتور هفت که تنها یک تولید‌کننده در دنیا دارد) را تولید کند.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: چون دانش فنی لازم را در اختیار داریم، هزینه‌ها به یک ششم وضعیت فعلی می‌رسد و حتی می‌توانیم بخشی از تولید را صادر کنیم. دیناروند ضمن تقدیر از مسوولان آستان قدس‌رضوی برای این اقدام ارزنده، گفت: شرکت‌های سنتی داروسازی کمتر به عرصه بیوتکنولوژیک وارد شده‌اند، ولی شرکت داروسازی ثامن با یک دوراندیشی حساب‌شده و توجه به نیاز روز جامعه، مقتدرانه در این زمینه فعالیت می‌کند.

وی افزود: کل بیماران هموفیلی کشور شش‌هزار نفر هستند که حدود ۴‌هزار نفر آنان به طور دائم نیاز به فاکتور هشت داشته و دولت برای تامین داروهای مورد نیاز آنان سالانه ۹۰‌میلیارد‌تومان یارانه پرداخت می‌کند.

داروسازی ثامن پنجمین شرکت تولیدکننده فاکتور هشت

بر اساس این گزارش، مدیر عامل شرکت جدیدالاحداث «سامان داروی هشتم» نیز در مراسم کلنگ‌زنی ساخت سایت تولید داروی فاکتور هشت نوترکیب گفت: این شرکت تا دو سال آینده با تولید داروی فاکتور هشت نوترکیب به جمع پنج شرکت تولید‌کننده این دارو در سطح جهان می‌پیوندد.

مجید طبسی با بیان اینکه تحقیقات برای تهیه داروی یاد شده از چندین سال قبل آغاز شد و در حال حاضر نیز در مرکز رشد دانشگاه تهران در حال پیگیری است، اظهار امیدواری کرد: این دارو تابستان سال آینده به بازار عرضه شود.

وی با بیان این که فاکتور هشت یک داروی گران‌قیمت است که ۷۵‌درصد آن در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی مصرف می‌شود، گفت: در ایران حدود ۴۲۰۰ بیمار هموفیلی نوع (A) وجود دارد که با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت، مصرف این دارو در حد استاندارد است، ولی برای خرید داروی مورد نیاز این بیماران هزینه‌های هنگفتی صرف می‌شود.

طبسی با اشاره به سابقه ده‌ها و بعضا بیش از یکصد ساله چهار شرکت تولیدکننده فاکتور هشت نوترکیب تصریح کرد: داروسازی ثامن که تنها دارای دو دهه سابقه است، در سال ۸۰ فعالیت‌های خود را در بخش تولید داروهای نوترکیب آغاز کرد و تا کنون دو محصول استراتژیک تولید و نیاز کشور را از واردات برطرف کرده است.

وی گفت: به منظور تکمیل پروسه مواد اولیه داروی فاکتور هشت، داروسازی ثامن تصمیم به تاسیس شرکت جدیدی با نام «سامان داروی هشتم» گرفت و با همکاری مرکز رشد دانشگاه تهران مراحل تولید این دارو را آغاز کرد که پیش‌بینی می‌شود تا خرداد ۸۹ مراحل نهایی آن انجام و به بازار عرضه شود.

گفتنی است، شرکت داروسازی ثامن از جمله شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی است که بیش از ۵۵ نوع دارو در آن تولید می‌شود.