اهواز- کیوانه گرجی: با اجرای ۱۴ طرح، کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰ با تلاش کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران توسعه می‌یابد.

نصب تابلوی کنترل جدید توربوکمپرسورهای ۱۰۲ و ۱۰۳ این کارخانه، یکی از این طرح‌های مهم است که تلاش کارشناسان خارجی در راه‌اندازی آن بی‌نتیجه ماند، خوشبختانه با تلاش کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در مدیریت عملیات و اداره‌های مهندسی تعمیرات، مهندسی فرآورش و بخش تعمیرات واحد پازنان ۲ پیش راه‌اندازی شد. با راه‌اندازی کامل این طرح که ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد، از سوزاندن روزانه ۴۰میلیون فوت مکعب گاز جلوگیری می‌شود. طرح خرید و نصب مبدل‌های حرارتی در مسیر گاز ورودی به توربین انبساطی از دیگر طرح‌های فعال در این کارخانه است که عملیات اجرایی آن در حال حاضر ۱۰۰درصد پیشرفت داشته و با راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن تولید نفتا در NGL ۹۰۰ روزانه دوهزار تا دوهزار و ۵۰۰ بشکه افزایش خواهد یافت.

طرح انتقال مایعات گازی از ایستگاه ۱۶۰۰ به کارخانه NGL ۹۰۰ از دیگر طرح‌های مهمی است که با راه‌اندازی این طرح روزانه حدود یک‌هزار بشکه مایعات گازی به جای سوزانده شدن در ایستگاه ۱۶۰۰ آغاز دالان به NGL ۹۰۰ ارسال و فرآورش خواهد شد.

طرح‌های تغییر سیستم کنترل و اندازه‌گیری کارخانه از حالت نیوماتیک به سیستم کنترل گسترده DCS، خرید و نصب سه دستگاه پانل کنترل مربوط به توربوکمپرسورهای تجهیز سیستم اندازه‌گیری گاز به محاسبه‌گر رایانه‌ای به منظور جریان‌سنج‌های گازی واحدهای مختلف، خرید و نصب کمپرسورهای هوا و دستگاه تولید نیتروژن کارخانه، سیستم کنترل خشک‌کننده‌های گازی، احداث ایستگاه پیش تراکم گاز ورودی و بازسازی و تعویض لوله‌های کوره نفتا از دیگر طرح‌های مهم در کارخانه گاز و گازمایع ۹۰۰ است.

این کارخانه با ظرفیت اسمی روزانه یک میلیارد و ۳۵۹میلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ۴۰هزار بشکه میعانات گازی هم اینک روزانه ۱۷هزار بشکه نفتای سبک تولید می‌کند؛ ضمن این که حجم گازهای ورودی به این کارخانه، یک میلیارد و ۳۵۹میلیون فوت مکعب در روز است.